První jihokorejská stíhačka KAI FA-50 je menší a smrtonosnější než český Gripen, ve světě může zaujmout silné postavení

Modernizace původně cvičného stroje dala vzniknout zajímavému letounu s pokročilými schopnostmi, které se vyrovnají těm nejlepším ze 4. generace; vývoj tím ale nekončí.

Jihokorejská stíhačka KAI FA-50 i Zdroj fotografie: Letectvo Korejské republiky
                   

Stále zvučnější jméno ve světě získává jihokorejský letecký výrobce Korea Aerospace Industries, protože nyní dokončuje vývoj moderního stíhacího letounu KAI KF-21 Boramae, z něhož by chtěl nakonec udělat stroj páté generace. Předchází mu přitom lehký víceúčelový bojový letoun KAI FA-50 Fighting Eagle, na němž se společnost původně učila konstruovat moderní bojové stroje. A před nedávnem zaujal třeba polské letectvo, které si ho pořizuje ve 48 kusech.

Z cvičného letadla vzniklo bojové

S programem vývoje svého prvního nadzvukového letounu začala Jižní Korea na začátku 90. let 20. století. Původním plánem byla konstrukce pokročilého cvičného nadzvukového stroje, na němž by mohli trénovat jihokorejští piloti před tím, než přejdou na plnohodnotná bojové letadla. Firma z něj ale začala později vyvíjet i lehký bitevní letoun TA-50, a nakonec ještě pokročilejší lehký stíhací letoun označený jako FA-50. Kromě domácího trhu a Polska zaujal některý z těchto strojů třeba v Thajsku, Malajsii či na Filipínách.

Jihokorejské lehké bitevní letouny KAI TA-50 iZdroj fotografie: Letectvo Jižní Koreje / Creative Commons / CC BY-SA
Jihokorejské lehké bitevní letouny KAI TA-50

První letouny FA-50 se na nebi objevily v roce 2012 a vzápětí si je objednalo jihokorejské letectvo. Ve výbavě měly např. mnohem výkonnější radar, v nejnovějších modifikacích ho lze osadit i radarem typu AESA, což mu umožňuje velmi účinnou detekci srovnatelnou s moderními stroji 4. generace. Nejnovější verze nesou i zaměřovací modul Lockheed Martin AN/AAQ-33 schopný pozitivní identifikace cíle a dalšími pokročilými schopnostmi.

Malý, ale unese více než Gripen

Letoun FA-50 je označován jako lehký jednomotorový víceúčelový, a je opravdu malý. Na délku má jen 13,14 metrů (jen pro představu, Saab Jas-39C Gripen ve výzbroji českého letectva je také lehký jednomotorový víceúčelový letoun, ale je dlouhý 14,9 metrů). Korejský stroj je nadzvukový, jeho maximální rychlost je Mach 1,5, což je o něco méně než u většiny moderních strojů čtvrté generace; jeho dosah pak vychází na 1 800 kilometrů. Nejnovější verze může mít také instalované zařízení pro tankování za letu.

I přes svou malou velikost unese solidní výzbroj o hmotnosti až 5 400 kg na 7 závěsných bodech. Český Gripen má o 1 bod více, ale nosnost o 100 kg nižší. A-50 má kanon ráže 20 milimetrů se zásobou 205 nábojů a je vybaven střelami AIM-9 Sidewinder, od nejnovější verze Block 20 pak i střelami středního doletu AIM-120 AMRAAM. Kromě toho může letoun nosit různé typy raket a pum, a to i včetně přesně naváděných, řízenou střelu KEPD 350, nebo protilodní JSM.

Jihokorejské bojové letouny KAI FA-50

Co si myslíte o korejských letounech FA-50?

Zdroj: AeroTime
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články