Havárie amerického stíhacího letounu F-16: Pilot se katapultoval jen několik sekund před nehodou

Každý letoun má pro katapultáž svůj přesný postup, přičemž systém záchrany osádky je co nejvíce zautomatizován. Konečné rozhodnutí však musí učinit pilot sám.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Katapultovací sedadla ve vojenských letounech už zachránila nespočet pilotů před jistou smrtí. Přesto se však jedná o nejen adrenalinové, ale zejména nebezpečné řešení, k němuž se letci uchylují jen v těch nejkrajnějších případech. V roce 2019 se na sociálních sítích objevilo video, které zachycuje nehodu amerického stíhacího letounu F-16 i pilota, jenž se stihl katapultovat opravdu na poslední chvíli. 

Nesprávná katapultáž způsobuje vážná zranění

Dne 16. května roku 2019 se zřítil stíhací letoun F-16 do prostoru skladů v Kalifornii. Až na pilota, který byl s lehkými zraněními okamžitě převezen do nemocnice, a dva pracovníky skladu, jež byli ošetřeni přímo na místě, nebyl naštěstí nikdo zraněn. Místo nehody bylo téměř okamžitě uzavřeno a všichni pracovníci byli evakuováni mimo nebezpečnou zónu. Příčinou havárie letounu, který se vracel ze služby a byl vyzbrojen, byla pravděpodobně porucha hydraulických systémů stíhačky. 

Jelikož pilot ztratil nad letounem kontrolu a ten se začal řítit nebezpečnou rychlostí k zemi, byl letec donucen přistoupit ke katapultáži. Ovšem i přes významné technologické pokroky v letectví a veškerou snahu inženýrů setrvává katapultáž skutečně nebezpečnou, často až smrtelnou, záležitostí. Letci totiž při ní čelí extrémnímu přetížení, které při nesprávném postupu pilotovi často způsobuje závažné zdravotní potíže.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A nebavíme se pouze o ztrátě vědomí. Piloti mohou utrpět pohmožděniny, zlomeniny i vážná poranění páteře a míšních nervů. Řeč je tedy o zraněních, jež mnohdy nadobro přeruší jejich leteckou kariéru. K velkému množství katapultáží dochází jen těsně nad zemí, či dokonce prakticky v okamžiku nechtěného kontaktu s ní, přičemž letci jsou nuceni reagovat na nastalou kritickou situaci v rámci několika málo setin sekundy.

Samotný systém katapultáže je už pak docela jednoduchý. Pilot zatáhne za madlo a zbytek práce odvede automatika vystřelovací sedačky. Základní elektronickou jednotkou katapultovacího či vystřelovacího sedadla je sekvencér, který pomocí vestavěných senzorů snímá a shromažďuje data. Pomocí sesbíraných dat pak určuje, za jakých podmínek proběhne katapultáž nejbezpečněji.  

Dlouhá historie záchranného vystřelovacího sedla

U dnešních nejmodernějších katapultovacích sedaček v moderních vojenských letounech je katapultáž načasována na základě váhy i výšky pilota či rychlosti a výšky letu. V potaz je dnes bráno dokonce i to, jak je pilot usazen na sedadle, čili jak je v tu danou chvíli rozložena v sedačce jeho váha, protože právě z důvodu nesprávného posezu pilota docházelo u starších katapultovacích křesel k největšímu počtu zranění letců při katapultáži.

Na základě všech sesbíraných údajů pak sekvencér, což je vlastně superrychlý minipočítač, propočítá a upraví tah výmetného systému a raketového motoru sedačky, pomocí něhož je sedačka vystřelena ven z letounu. Je zajímavé najít si v historických dokumentech, jak dlouhou cestu a s jakými technologiemi prošla záchranná vystřelovací sedadla v rychlých letounech od svého prvého běžnějšího používání v některých německých reaktivních a rychlých letounech z konce druhé světové války, kdy byla vystřelována z kabiny převážně pneumaticky.

iZdroj fotografie: Picryl
Sedadlo v F-16 Fighiting Falcon

Po nich přišla relativně jednoduchá křesla prvních vzorů například firmy Martin Baker z Británie vystřelovaných z kabin letadel pomocí pyropatron. A dnes nastoupily vrcholně komplikované, sofistikované a technicky velmi spolehlivé raketové vícestupňové pilotní sedačky, které dokážou zachránit piloty i z hořícího letounu stojícího na zemi třeba i v okamžiku výbuchu nádrží.

Pragmaticky řečeno, život pilota, a to především vojenského vycvičeného pilota, je totiž velmi drahý, a proto nikdo na technologii jeho záchrany nešetří. Náklady na jeho záchranu včetně ochrany jeho zdraví při katapultáži v případě krizové situace se prostě vždy vyplatí.

Jak by se podle vás dal katapultovací systém letounů vylepšit?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Vlastnit auto bude výsadou boháčů. Zbytek lidí by si měl raději rychle zvyknout na jízdu autobusem a chůzi pěšky
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Současná válka proti Rusku má hluboké kořeny, Ukrajina byla sužována krutými konflikty po staletí
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Osvědčené praktiky, jak se zbavit bolesti kloubů. Bohatě stačí ležet v posteli a udělat 1 pohyb
adbz.cz
adbz.cz
5členná rodina bydlí v autobuse. Na nákladech ušetří 2/3 toho, co běžná domácnost, a mají mnohem víc