Jihokorejská KAI KF-16 je jednou z nejlepších verzí na světě. Letouny Severokorejců by nejenom v přímém střetu roznesla

Jižní Korea měla v minulosti možnost v licenci vyrábět řadu vyspělých amerických zbraní. I díky F-16 se nakonec naučila vyrábět také vlastní letouny.

KF-16 při vzletu i Zdroj fotografie: Ozbrojené síly Korejské republiky
                   

Bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon je jedním z nejrozšířenějších na světě, a za desítky let vznikl v mnoha verzích. Ty se od sebe mohou v mnohém lišit, přičemž dali Američané některým svým spojencům i licence na jejich výrobu, případně možné úpravy. Armádní Zpravodaj provedl jejich srovnání, z nějž vychází, že je jednou z nejpokročilejších a nejodlišnějších ta jihokorejská známá také pod označením KAI KF-16 Fighting Falcon.

KF-16 vypadá stejně, ale zdání klame

Zvenku to při pohledu na jihokorejský letoun KAI KF-16 vypadá, jako by se jednalo o běžnou F-16. MilitaryFactory však upozorňuje, že uvnitř je mnoho odlišných součástí, protože si ho letectvo přálo přizpůsobit a vylepšit. Má třeba vyšší výkon a jeho modernizované verze dostaly vyspělý radar i další vybavení, což z něj dělá jeden z nejlepší letounů 4. generace na světě.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Hromadný start letounů KF-16 iZdroj fotografie: Ozbrojené síly Korejské republiky
Hromadný start letounů KF-16

Jednou z podstatných změn je třeba motor Pratt & Whitney F100-PW-229, což je modernizovaná verze agregátu F100. FlyaJetFighter uvádí, že má KF-16 díky němu poměr tahu k hmotnosti lepší než F-16 a rychlostí se přibližuje McDonnell Douglas F-15 Eagle. Dosahovat by měla až Mach 2,02, a přitom si zachovávat vynikající manévrovatelnost. To by se mohlo hodit například při střetu na krátkou vzdálenost s letouny severokorejského letectva, které jsou mnohem starší a mohly by se pokusit takový boj vyhledávat, soudí redakce Armádního Zpravodaje.

Jihokorejci se naučili, jak dělat letadla

Historie KF-16 začala již na konci 80. let 20. století. První v Jižní Koreji vyrobený letoun opustil linku v roce 1991, uvádí MilitaryLeak, a zkušenosti s americkou technologií se společnosti KAI velmi hodily. Později totiž vyvinula lehký bojový letoun KAI T-50 Golden Eagle a v současnosti pracuje na KAI KF-21 Boramae. U KF-16 také došlo k modernizaci, kdy dostala moderní radar typu AESA, novou avioniku, velký displej v kabině a rychlou datovou sběrnici.

Jihokorejský bojový letoun KAI KF-21 Boramae

Video: jihokorejský bojový letoun 4. generace KAI KF-21 Boramae zdolal rychlost zvuku, výrobce proto zveřejnil testování prototypů

Jihokorejský letoun bývá vyzbrojený podobně jako F-16. Disponuje kanonem ráže 20 mm a ke vzdušnému souboji má americké střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM. Proti dalším cílům může zase využívat řízené a protilodní střely nebo různé typy pum. V současné době je nejpočetnějším typem bojového letounu v jihokorejské výzbroji a i přes své relativní stáří jednoznačně převyšuje vše, co má k dispozici severokorejské letectvo.

Jihokorejský letoun KF-16

Jak hodnotíte letoun KF-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
TOPlist