Jihokorejský KF-21 Boramae půjde francouzskému Dassault Rafale od roku 2026 po krku. Může z něj být i letoun 5. generace

Francie má zavedený a úspěšný letoun Rafale, ale budoucí jihokorejský KF-21 Boramae pro něj může být v mnoha směrech konkurencí.

Jihokorejský bojový letoun KAI KF-21 Boramae i Zdroj fotografie: Letectvo Korejské republiky
                   

Když nějaký stát klonící se k Západu hledá nový letoun pro své letectvo a nechce nebo nemůže získat ten 5. generace, nemá příliš na výběr. Jednou z možností je francouzský Dassault Rafale slavící exportní úspěchy v Evropě i ve světě, ale Armádní Zpravodaj se domnívá, že až v roce 2026 podle plánu odstartuje sériová výroba jihokorejského KAI KF-21 Boramae, bude to pro něj znamenat obrovskou konkurenci, jelikož má být velmi schopný.

Rafale a Boramae se v mnohém podobají

Při pohledu na letouny je jasné, že jsou si v mnohém podobné. Oba jsou dvoumotorové, jedno nebo dvoumístné, a oba mají maximální rychlost kolem Mach 1,8. Rafale je o něco menší, Wikipedia uvádí, že má délku 15,27 m a rozpětí křídel 10,9 m, zatímco Boramae měří 16,9 m a rozpětí křídel je 11,2 m. Oba jsou to letouny 4,5. generace, a pokud by se nějaké evropské nebo světové letectvo rozhodovalo, bude záležet na detailech a samozřejmě ceně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Vyzbrojený Dassault Rafale iZdroj fotografie: Dassault
Vyzbrojený Dassault Rafale

I výzbroj je v mnohém podobná – obecně jsou oba letouny uzpůsobené pro západní zbraně, i když s některými rozdíly. KF-21 Boramae může používat nejlepší západní střelu vzduch-vzduch MBDA Meteor, uvádí Wikipedia. U francouzského protějšku je to jasné, neb Francie patří ke spolutvůrcům této zbraně. Rozdíly jsou ale třeba v používání francouzských střelách MICA na Rafale. Boramae bude uzpůsobený pro řízené střely Taurus KEPD 350, francouzský pro SCALP-EG, ale jde o podobné zbraně a letouny asi není problém přizpůsobit.

Automatizovaná výroba KF-21 Boramae

Otázkou je, co může rozhodnout. Jednou z možností je cena, ale ta bude vždy výsledkem jednání, i když Jihokorejci slibují cenovou dostupnost. NationalInterest uvádí, že by měl být Boramae vyráběný v automatizovaném procesu – dodávky by tak teoreticky mohly být rychlé, kdežto na Rafaele je dnes relativně dlouhá fronta. Armádní Zpravodaj soudí, že by pro evropskou zemi mohl hrát roli fakt, že je Francie v Evropě a náročnou údržbu či modernizaci by letectvo mohlo dělat v podstatě za rohem – a ne téměř na druhém konci světa.

Na nebe se letos vznese jihokorejská stíhačka KF-21 Boramae. Může přinést malou leteckou revoluci

Existuje ovšem ještě jedna věc, kterou může jihokorejský letoun ten francouzský trumfnout. Má totiž řadu prvků letounů 5. generace, dokonce i omezenou schopnost stealth, a to pravděpodobně o něco lepší než Rafale, který ji dle mnohých nemá vůbec. KF-21 Boramae má dokonce potenciál stát se letounem generace páté, uvádí ArmyRecognition, a otevřeně se o tom mluví. Pokud bude mít nějaká budoucí verze schopnost nést zbraně ve vnitřním prostoru, letoun nejspíše dosáhne stealth, a vyloučena nejsou ani další vylepšení.

Jihokorejský letoun KF-21 Boramae

Jaký letoun byste preferovali, Rafale nebo KF-21 Boramae?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články