Ruská armáda potřebuje drony, jimiž by mohla zasahovat cíle na dlouhou vzdálenost. Jedním z řešení může být KUB-10E, i když nijak nevyniká.
K důležitým zbraním současných válek patří sebevražedné drony dlouhého dosahu s přesným naváděním, jichž existuje celá řada, a i když nenesou veliké hlavice, mohou při správném použití a zaměření způsobit významné škody. Stejně tak ale mohou jakožto relativně levné stroje zaměstnávat protivzdušnou obranu nepřítele a nutit jí plýtvat drahými střelami. Jedním z nových (ruských) dronů tohoto typu je KUB-10E.
Kalašnikov vytvořil dalekonosný dron KUB-10E
Ruský KUB-10E je dílem zbrojního koncernu Kalašnikov a je pokračováním rodiny dronů KUB. Výrobce na svých internetových stránkách uvádí, že se od předchozích modelů liší hlavně větším dosahem, i když ho nijak nespecifikuje. Podle velikosti zřetelné ze zveřejněných videozáběrů, které můžete vidět níže, jde o poměrně rozměrný letoun dlouhý několik metrů. Jeho dosah tak může být i ve stovkách kilometrů (jako u jiných tohoto typu).
Kalashnikov’s Kub-10E Could Prove Nasty
Russia’s Kalashnikov has fielded a stealthy kamikaze drone called Kub-10E which features a highly efficient aerodynamic design. It has much longer range and heavier warhead than the Kub-E.
My analysis for @THEEURASIATIMES coming tomorrow. pic.twitter.com/QMVwt6uzZr— Vijainder K Thakur (@vkthakur) December 26, 2024
ArmyRecogntion uvádí, že by měl KUB-10E mířit na citlivé cíle, např. obrněná vozidla, velitelská stanoviště, protivzdušnou obranu, sklady paliva a munice, případně na nechráněná letadla a vrtulníky na letištích. Není sice jasné, jak velikou má hlavici, ale mohla by mít hmotnost i v nižších desítkách kilogramů, což je u dronů podobné velikosti běžné. Rusko by ho mohlo dobře použít i k ničení energetické infrastruktury a obdobné cíle, i k terorizování civilistů.
KUB-10E není příliš výjimečný dron
KUB-10E by měl ke své činnosti využívat inerciální a satelitní navádění, uvádí EurAsianTimes s tím, že by neměl disponovat naváděním optickým. Pak ale nedává smysl tvrzení tvůrců o nasazení proti obrněným vozidlům, protože ta by mohl zasáhnout jenom v případě, že by dlouhodobě stála na jednom místě – určitě ne v pohybu. A také by to znamenalo, že se schopnostmi příliš neliší od jiných protějšků, např. Shahed 136 nebo jeho ruské verze Geran-2.
Vizuálně sice vypadá jinak (má klasická křídla), ale koncepčně je stejný, i když je poháněn tlačnou vrtulí a zřejmě nějakým typem benzinového motoru. Jeho cestovní rychlost je kolem 100 km/h a operační výška 100 až 2 500 m, což není nic, čím by vynikal nad jinými drony tohoto typu, a startuje za pomoci katapultu, což je opět velmi rozšířené řešení. Důležité tedy bude hlavně to, v jakých počtech ho Kalašnikov dokáže vyrábět a s jakou cenovkou.