Český letecký průmysl dokáže stále vyrobit velice kvalitní cvičný letoun. Skyfox má našlápnuto, aby zopakoval úspěchy Albatrosu.
Československo umělo již za první republiky vyrábět velmi dobré letouny, a pokračovalo v tom i během studené války. Vyznamenalo se hlavně konstrukcí proudových cvičných letounů, z nichž si jenom Aero L-39 Albatros pořídilo kolem 30 zemí po celém světě. Armádní Zpravodaj se domnívá, že nový český proudový cvičný, a zároveň lehký bojový letoun označovaný jako Aero L-39 Skyfox, možná tak velkých prodejů nedosáhne, ale určitě se neztratí.
Skyfox si zachoval to nejlepší z Albatrosu
Společnost Aero se nijak netají tím, že Skyfox vychází ze slavného Albatrosu. Popisuje ho jako letoun, který si zachovává všechny jeho vynikající vlastnosti – tvarově si každopádně jsou velmi podobné. Ve Skyfoxu jsou ale nové moderní materiály a technologie. V obecné rovině jde o proudový cvičný a taktický letoun schopný působit i jako lehký bitevník, případně pro vzdušné hlídkování a průzkum. Letectva ho tak mohou používat k celé škále úkolů.
Historie Skyfoxu sahá do roku 2014, kdy Aero oznámilo, že vyvine nový cvičný proudový letoun; projekt byl tehdy označován jako L-39NG. Wikipedia uvádí, že již v roce 2015 létal technologický demonstrátor, a že první let prototypu se uskutečnil o tři roky později. Sériová výroba pak oficiálně začala na podzim roku 2024, a ačkoliv je letoun vyráběn jenom několik měsíců, první kusy již létají ve Vietnamu a Maďarsku, a objednané je má samozřejmě i české letectvo. Vedle toho existuje několik dalších potencionálních zájemců.
Podzvukové letadlo s moderním kokpitem
L-39 Skyfox je jednomotorový dvoumístný letoun, jehož délka je 11,83 metrů a rozpětí křídel činí 9,37 metrů. Pohání ho proudový motor Williams International FJ44-4M, a to maximální rychlostí až 900 km/h. Jeho dolet je potom udávaný na 2 590 kilometrů a dostup na 11,5 kilometrů. Třeba TheAviationist na něm oceňuje skleněný kokpit, který je vybavený moderní digitální avionikou včetně dvou multifunkčních displejů, nebo také head-up displeje.
Výhodou primárně cvičného letounu je, že ho letectva nemusí používat jenom k výcviku na západní nebo východní, myšleno hlavně ruské stroje. Má totiž 5 závěsných bodů, na nichž může být kromě přídavných nádrží rozmanitá výzbroj o hmotnosti až 1 640 kilogramů. Tu mohou tvořit infračerveně naváděné střely vzduch-vzduch, střely nebo pumy, a to včetně přesně naváděných, nebo kulomet či kanon. Instalovat lze ale také další výbavu, například pro průzkum, a lze najít i informace o údajné možnosti připevnit radar typu AESA.
Co si myslíte o letounu L-39 Skyfox?


