Aero L-39 Skyfox: mimořádně povedený cvičný letoun, který dokazuje, že ČR patří na světovou špičku. To nejlepší má z Albatrosu

Český letecký průmysl dokáže stále vyrobit velice kvalitní cvičný letoun. Skyfox má našlápnuto, aby zopakoval úspěchy Albatrosu.

Letoun L-39 Skyfox i Zdroj fotografie: Aero Vodochody / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Československo umělo již za první republiky vyrábět velmi dobré letouny, a pokračovalo v tom i během studené války. Vyznamenalo se hlavně konstrukcí proudových cvičných letounů, z nichž si jenom Aero L-39 Albatros pořídilo kolem 30 zemí po celém světě. Armádní Zpravodaj se domnívá, že nový český proudový cvičný, a zároveň lehký bojový letoun označovaný jako Aero L-39 Skyfox, možná tak velkých prodejů nedosáhne, ale určitě se neztratí.

Skyfox si zachoval to nejlepší z Albatrosu

Společnost Aero se nijak netají tím, že Skyfox vychází ze slavného Albatrosu. Popisuje ho jako letoun, který si zachovává všechny jeho vynikající vlastnosti – tvarově si každopádně jsou velmi podobné. Ve Skyfoxu jsou ale nové moderní materiály a technologie. V obecné rovině jde o proudový cvičný a taktický letoun schopný působit i jako lehký bitevník, případně pro vzdušné hlídkování a průzkum. Letectva ho tak mohou používat k celé škále úkolů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Letoun Aero L-39NG iZdroj fotografie: Karel Šubrt / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Aero L-39NG jako prototyp Skyfoxu

Historie Skyfoxu sahá do roku 2014, kdy Aero oznámilo, že vyvine nový cvičný proudový letoun; projekt byl tehdy označován jako L-39NG. Wikipedia uvádí, že již v roce 2015 létal technologický demonstrátor, a že první let prototypu se uskutečnil o tři roky později. Sériová výroba pak oficiálně začala na podzim roku 2024, a ačkoliv je letoun vyráběn jenom několik měsíců, první kusy již létají ve Vietnamu a Maďarsku, a objednané je má samozřejmě i české letectvo. Vedle toho existuje několik dalších potencionálních zájemců.

Podzvukové letadlo s moderním kokpitem

L-39 Skyfox je jednomotorový dvoumístný letoun, jehož délka je 11,83 metrů a rozpětí křídel činí 9,37 metrů. Pohání ho proudový motor Williams International FJ44-4M, a to maximální rychlostí až 900 km/h. Jeho dolet je potom udávaný na 2 590 kilometrů a dostup na 11,5 kilometrů. Třeba TheAviationist na něm oceňuje skleněný kokpit, který je vybavený moderní digitální avionikou včetně dvou multifunkčních displejů, nebo také head-up displeje.

ČR dodala Bulharsku modernizovaný L-39ZA Albatros. K hlavním cílům patřilo zbavit se ruské avioniky. Létat může dalších 1 500 h

Výhodou primárně cvičného letounu je, že ho letectva nemusí používat jenom k výcviku na západní nebo východní, myšleno hlavně ruské stroje. Má totiž 5 závěsných bodů, na nichž může být kromě přídavných nádrží rozmanitá výzbroj o hmotnosti až 1 640 kilogramů. Tu mohou tvořit infračerveně naváděné střely vzduch-vzduch, střely nebo pumy, a to včetně přesně naváděných, nebo kulomet či kanon. Instalovat lze ale také další výbavu, například pro průzkum, a lze najít i informace o údajné možnosti připevnit radar typu AESA.

L-39 Skyfox

Co si myslíte o letounu L-39 Skyfox?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články