Legendární druhoválečný útočný letoun Iljušin Il-2 strávil 60 let na dně jezera, pak si zahrál ve filmu

Velkou slabinou jednomístné verze Iljušin-Il2 byla jeho dřevěná zadní polosféra, která při útocích zezadu nechávala pilota nechráněného.

i Zdroj fotografie: Lev Fedoseyev / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V roce 2018 zahájila společnost Avia Restoration ve spolupráci s pracovníky Čaplyginova sibiřského výzkumného leteckého institutu (SibNIA) kompletní restaurátorské práce sovětského bitevního letadla Iljušin Il-2 ve velmi vzácné jednomístné verzi. Vrak zříceného letounu byl nalezen nad dně jezera v Murmanské oblasti v roce 2012. Letoun, jenž byl za druhé světové války nejdůležitější zbraní sovětského letectva, prošel po rekonstrukci letovými zkouškami. Pod vedením zkušebního pilota Vladimíra Barsuka si zahrál i ve filmu. 

Sovětský nebeský tank

Letoun Iljušin Il-2, známý také jako Šturmovik, je často označován jako nejúčinnější útočný letoun sestrojený za druhé světové války. První návrhy letounu představil konstruktér Sergej Iljušin již v roce 1938. Vlastní výroba letounu pak byla zahájena o dva roky později, tedy v roce 1940. Jedná se o 11,5 metru dlouhý dolnoplošník s rozpětím křídel 14,6 m.

Prvotní verze byla vyzbrojena dvěma kanóny o ráži 23 mm, dvěma kulomety ráže 7,62 mm a byla schopna nést až 450 kg pum či raket RS-82. Pozdější verze pak byly vybaveny dvěma protitankovými automatickými kanóny 11-P-37 o ráži 37 mm, v pumovnici nesly mnoho 2,5kg malých pumiček PTAB s kumulativním účinkem, které velmi efektivně ničily nepřátelské tanky seshora.

iZdroj fotografie: Lev Fedoseyev / Creative Commons / CC BY-SA
Jiný restaurovaný letoun Iljušin Il-2m3, tentokrát ve dvoumístné verzi.

Zajímavé je, že celá přední část letounu byla zkonstruována z jediné pancéřové skořepiny, která pilotovi poskytovala spolehlivou ochranu při útoku zepředu a ze země, ovšem při útocích stíhačů zezadu nebyla zcela účinná. Na počátku války sověti neměli dost stíhaček ke krytí svých útočících bitevních letadel, což umožňovalo, že němečtí stíhači měli dost času na zezadu nebráněné a málo obratné bitevní Il-2 útočit.

A to tak dlouho, dokud něco nezasáhli a jednomístná Il-2 nešla k zemi. Zpočátku Němci měli před těmito pancéřovanými stroji značný respekt. Ale když zjistili, že Il-2ky mají na hřbetě trupu před kabinou instalován pancířem nekrytý chladič oleje, ztráty bitevníků prudce rostly. Přitom její konstruktér Sergej Iljušin již od počátku prosazoval dvoumístnou variantu právě z obav o možnosti obrany letícího bitevníku v zadní polosféře. 

Il-2 byl velmi účinný letoun

Na jeho obavy bohužel došlo, a tak byly jednomístné Il-2 po prvním roce války urychleně předělávány, často i provizorně na frontě, na dvoumístní letadla se střelcem chránícím ocas letounu. I u výrobců šla brzy do série dvoumístná verze letounu označovaná jako Il-2m3, kdy obranu zadní polosféry Il-2 zajišťoval střelec s velkorážným kulometem UBT 12,7 mm sedící zády za pilotem.

Díky poměrně těžké výzbroji byl Iljušin obzvláště účinný při likvidaci dělostřeleckých systémů. Především šlo o vynikající zbraň proti německým tankům a obrněné technice. V letech 1941–⁠1943 tak letoun Il-2 nejvíce „pouštěl žilou” německým tankovým divizím, kdy pomohl zvrátit průběh bojů ve prospěch sovětských vojsk. Jeho úloha v Bitvě u Kurska je oceňována vojenskými historiky v případě nasazení sovětského letectva jako klíčová.

iZdroj fotografie: : RIA Novosti archive / Creative Commons / CC BY-SA
Il-2 v akci

Jen během druhé světové války bylo vyrobeno přibližně 36 000 letounů Šturmovik, což je podstatně více než u jakéhokoli jiného letounu v historii, vyjma cvičných dvouplošníků Polikarpov Po-2 (těch bylo vyrobeno možná až 40 000 kusů). Filmovaný let restaurovaného letounu se uskutečnil na letišti nedaleko města Kaluga. Detailní záběry letícího stroje byly následně sestříhány v dechberoucí letecké záběry.

Ty byly doplněné o počítačovou animaci útočného letounu v realisticky zpodobněných bitevních a bojových scénách. Nechybělo ani počítačové zrekonstruování realisticky zpodobněného zřícení letadla. Letoun vyzdvižený ze dna ruského jezera je dosud jediným plně restaurovaným exemplářem rané jednomístné modifikace Iljušin Il-2. Více jsme psali zde.

Jak velkou roli sehrály Šturmoviky během druhé světové války?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články