F-35B poskytuje ozbrojeným silám výjimečné schopnosti, kterých dnes žádná moderní stíhačka není schopna

Letouny páté generace F-35 byly navrženy ve třech základních variantách. Jako klasická víceúčelová stíhačka, pro letadlové lodě a s krátkým vzletem a kolmým přistáním.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Mezi třemi variantami letadla F-35 je jedna, jež si zaslouží opravdovou pozornost. Verzi B má totiž schopnost STOVL i V/STOL. Umožňuje pilotům vzlétat z extrémně krátkých drah a kolmo se strojem přistát. Za určitých okolností je možný i vertikální start. To jsou schopnosti, které mají legendární letouny Harrier, ale ty až na výjimky jako zastaralé odešly do důchodu. F-35B je tedy v USA a u jejich spojenců nahrazují a přinášejí mnoho dalších schopností, jimiž se F-35 obecně chlubí.

Verze B má v trupu ventilátor

Postavit verzi s těmito schopnostmi byla jedna z podmínek soutěže programu Joint Strike Fighter na letoun páté generace, kterou USA před lety dělaly. Lockheed Martin se s tímto požadavkem vypořádal tak, že zhruba do středu trupu letadla umístil speciální ventilátor, jenž letoun nadnáší. Jenže nestačí, letoun tak dokáže sklopit zadní trysku a využívá tedy síly ventilátoru a tahu svého motoru.

Takovéto uspořádání stíhacího letadla se samozřejmě neobešlo bez některých kompromisů. Aby se do něho ventilátor vešel, má stroj zhruba o třetinu menší palivové nádrže a tím i kratší dolet než klasická varianta. Druhým zásadním omezením je přetížení, kterého je schopna tato varianta dosáhnout. Hodnota přetížení je důležitá pro to, jak prudké manévry může letadlo dělat. To činí jen 7 g, u námořní varianty C, jež startuje z letadlových lodí, to je 7,5 g a u klasické verze A plných 9 g.

Z vrtulníkových lodí jsou rázem letadlové

Stroj však poskytuje nesmírnou výhodu oproti klasickým letadlům. Možnost krátkého vzletu a kolmého přistání znamená, že může snadno operovat z menších letadlových lodí. Takto ho využívá třeba Velká Británie na svých nových plavidlech třídy Queen Elizabeth. Dále je možné, aby startoval třeba z výsadkových plavidel místo vrtulníků. Letadla jsou tak umístěna na několika typech amerických výsadkových lodí, což z nich dělá jakési lehké letadlové lodě.

iZdroj fotografie: Kyle Heller / Public Domain
F-35B startuje z lodi

Podobně je chce využívat například Japonsko, které si variantu také objednalo. Může je tak nasadit na své vrtulníkové lodě třídy Izumo. Nemají zde být umístěny nastálo, ale operovat budou z plavidel jen v případě nutnosti. Japonsku i dalším uživatelům tato letadla umožňují udržovat leteckou sílu stíhačů páté generace i na malých ostrovech s krátkými letišti, odkud by nemohly běžné stroje startovat. Tato schopnost se zemím včetně USA může hodit hlavně při případném střetu s Čínou v oblasti Pacifiku.

Kromě USA, Japonska a Velké Británie si verzi B objednala i Itálie a Singapur, uvažuje o tom i Jižní Korea. Lety s tímto letadlem nejsou jednoduché, vyžadují pečlivý výcvik. Variantu B potkalo i několik nehod. Nejznámější je zřícení britského letounu do Středozemního moře 17. listopadu 2021. Nehoda vyvolala rozsáhlou operaci britského, amerického a italského námořnictva. Trosky byly vyzvednuty, aby se k citlivým technologiím nedostalo Rusko nebo jiný ze soupeřů NATO.

Zdroj: TechInsider

Jak důležité mohou být v boji schopnosti F-35B?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články