NÁZOR: Původně se jednalo o konkurenta americké legendy, s koncem SSSR už však nebyl potřeba. Nakonec hodlá využít jeho schopností o desítky let později až Rusko.
V 50. letech 20. století vyvinuly Spojené státy slavný specializovaný letoun pro velké výšky, a sice Lockheed U-2 Dragon Lady vhodný pro průzkum. S rozvojem protiletadlových zbraní však nakonec neposkytovala bezpečí ani výška, ale i tak se stroj létající velmi vysoko mohl v některých situacích hodit. To si uvědomovali i v Sovětském svazu, kde proto vytvořili letoun s označením Myasishchev M-55 Geophysica, nebo též Mystic-B. I přes stáří ho má přitom stále ve výzbroji nastoupivší Rusko, a zdá se, že ho dokonce nasadí ve válce na Ukrajině.
Letoun M-55 se záhadným kontejnerem
Myasishchev M-55 Geophysica vznikl jenom v několika kusech, pravděpodobně pouze v 5, a sloužil k různým vědeckým a výzkumným úkolům. Portál Defence-Blog uvedl, že se v poslední době objevily fotografie, na nichž je pod letounem umístěný specializovaný kontejner, který pravděpodobně obsahuje radiotechnické průzkumné zařízení. Není proto vyloučené, že se Rusko snaží letounů a jejich vlastností využít pro svou kampaň ve válce na Ukrajině.
Otázkou je, k čemu by mohlo podobné zařízení sloužit, i když není vyloučené, že tak může ruské letectvo jenom testovat technologie pro jiná letadla. Na druhou stranu je možné, že by mohl M-55 s patřičným vybavením provádět z veliké výšky průzkum například k zaměřování úderů na území Ukrajiny. I když by se držel v bezpečí ruského vzdušného prostoru, mohl by z výšky vidět významnou část ukrajinského území a odhalovat cíle pro rakety.
Všeobecně má přitom Ruská federace letounů nedostatek, potažmo výrazně více než Ukrajina, ale i tak by jich upotřebila větší množství – nejspíše hlavně k bombardování, ačkoliv jí schází i v jiných směrech. Je přitom veřejně známé, že má letectvo stále založené na starých sovětských letounech, ale mnohé z nich modernizuje.
M-55 vytvořil i několik rekordů
Letoun vznikl na konci 80. let 20. století v SSSR, ale předcházely mu původně i jiné projekty. Po rozpadu SSSR roku 1991 nicméně už nebyla takováto letadla k vojenskému průzkumu zapotřebí, takže přestala být vyráběna. Jedná se přitom o výškové podzvukové jednomístné letadlo vybavené dvěma proudovými motory Aviadvigatel PS-30, které jsou namontované vedle sebe za kokpitem, jak uvádí portál MilitaryToday. Letoun je pak ve své kategorii držitelem několika rekordů, ale obecně to vypadá, že je méně výkonný než americký Lockheed U-2R.
M55 má na délku 22,9 metrů a rozpětí jeho křídel dosahuje 37,5 metrů, což mu umožňuje let v řídkém vzduchu ve velké výšce. Dokáže přitom vystoupat až 21,5 kilometrů vysoko a s plnou nádrží vydrží ve vzduchu až 6,5 hodin. Jeho maximální rychlost činí 750 km/h a maximální vzletová hmotnost 24 tun. Z toho může být až 1,5 tuny různého technického vybavené sloužícího k průzkumu, případně k vědeckému výzkumu (třeba atmosféry).