Žádných vrtulníků nebylo na světě vyrobeno tolik jako Mi-8. Na mnoha místech slouží stále a z oblohy určitě v dohledné době nezmizí.
Na otázku, jakých vrtulníků bylo na světě vyrobeno nejvíce, je jednoduchá odpověď – jde o sovětské, a později ruské Mil Mi-8 Hip. Desítkami let prověřený stroj, který mělo ve výzbroji také československé a české letectvo, které se nakonec rozhodlo ponechat si jen jeho blízkého příbuzného Mil Mi-17 Hip. Armádní Zpravodaj se domnívá, že ačkoliv Mi-8 za moderními helikoptérami zaostává, bude vidět na obloze ještě mnoho dalších let.
Mi-8 vznikal už před 7 desetiletími
Historie vrtulníku Mi-8 začala již v 50. letech 20. století; Wikipedia uvádí, že byly první modely vyráběny v roce 1961, a produkce dodnes pokračuje v Rusku. Celkem vzniklo přes 17 tisíc kusů, což je nejvíce ze všech na světě. Jde hlavně o transportní letoun proslulý svou spolehlivostí. Během let byly vyvinuty různé verze sloužící od přepravy VIP osob až třeba pro elektronický boj. Některé mohly nést i výzbroj, jako jsou neřízené střely, pumy nebo kulomety.
Jako člen východního bloku získalo Mi-8 i Československo. Photius uvádí, že jich mělo v roce 1987 jeho letectvo 65, ale počet v dalších letech postupně klesal. České letectvo pak nakonec dalo přednost vylepšeným Mi-17, které provozuje dodnes. Důvodů vyřazení Mi-8 může být přitom více. Armádní Zpravodaj ale připomíná, že jde hlavně o stárnutí konstrukce a problému s díly – z tohoto důvodu skončily i bitevní vrtulníky Mil Mi-24/35 Hind.
Do vrtulníku Mi-8 se vejde 24 cestujících
Mi-8 se vyznačuje robustní konstrukcí poháněnou dvojicí motorů. Na délku má 18,4 metrů a maximální vzletovou hmotnost 13 tun, přičemž se pohybuje rychlostí až 250 km/h a je schopen doletět do vzdálenosti až 960 kilometrů. Na jeho obsluhu je potřeba osádka složená ze 3 členů, z nichž má jeden dokonce funkci palubního inženýra. Do vrtulníku se vejde až 24 cestujících nebo 4 tuny nákladu, případně unese až 12 nosítek se zraněnými.
Nejdéle sloužící a asi i nejznámější variantou Mi-8 v českém letectvu byla Mi-8S, což je salonní verze určená pro přepravu VIP osob. LeteckaBadatelna uvádí, že v říjnu 2001 jeden z českých Mi-8S havaroval v Milevsku, důvodem bylo špatné nastavení čerpání paliva. Na palubě byl tehdy první československý kosmonaut Vladimír Remek a americký astronaut Eugen Cernan. Nehoda si vyžádala několik raněných, nikdo při ní ale nezahynul.
Jak dobře sloužily vrtulníky Mi-8 v českém letectvu?

