Sověti chtěli letoun pro operace z letadlových lodí, aby se tak vyrovnali Američanům, ale nakonec byl dokončen až v Rusku. A létá jenom ve dvou zemích.
Sovětský svaž se pokoušel vyrovnat námořní letecké síly se Spojenými státy po dlouhá desetiletí, ale kvůli neschopnosti postavit opravdu veliké letadlové lodě se mu to nikdy nepodařilo. Kromě plavidel k tomu také potřeboval kvalitní letouny, načež se zraky konstruktérů mj. upřely i na úspěšný bojový víceúčelový letoun Mikoyan MiG-29 Fulcrum. Právě jeho rozsáhlou úpravou nakonec vznikl letoun označovaný jako Mikoyan MiG-29K Fulcrum-D.
Letoun MiG-29K byl značně upraven
Letadla určená pro letadlové lodě mají značná specifika a obvykle vyžadují mj. zesílený trup a podvozek, vejít se přitom musí do stísněných hangárů na palubě a mít skládací křídla a hák k zachycení, aby mohla bezpečně přistávat. A právě takovými úpravami musel v 80. letech 20. století projít i MiG-29, aby tak vznikla jeho verze pro letadlové lodě označovaná jako K. Poprvé se do vzduchu vznesla v roce 1988, ale do jejího vývoje zasáhl rozpad Sovětského svazu a s tím spojený nedostatek finančních prostředků.
Ruské námořnictvo přitom mělo ve výzbroji jednu letadlovou loď a chtělo další, z čehož nakonec sešlo, a odložen byl také vývoj nového námořního letounu, neboť mělo k dispozici stroje Suchoj Su-33 Flanker-D určené rovněž pro letadlové lodě. Indie však nakonec koupila bývalou sovětskou letadlovou loď Admiral Gorškov a přejmenovala ji na INS Vikramaditya, a teprve poté se poohlížela po vhodných letounech. Měly být přitom nejenom schopné, ale i levné.
Rusko jí proto nabídlo MiG-29K, jehož vývoj Indie de facto zainvestovala (stejně jako mnoho jiných zbraní, například i tank T-90, který je dnes hlavní tankovou silou Ruské federace). Celkem jich koupila 45, a když už byla letadla ve výrobě, pořídilo si jich několik i ruské námořnictvo. To je nasadilo na lodi Admiral Kuzněcov, konkrétně při operacích v Sýrii, kde také jeden letoun vinou technické západy spadl (ty stíhají ruské letouny i dnes, třeba Mig-31 při rutinním letu).
MiG-29K může tankovat za letu
Námořní Mikoyan MiG-29K Fulcrum-D se tomu pozemnímu velmi podobá – jde o dvoumotorový stroj s délkou 17,3 m a rozpětím křídel 11,99 m, a má jednočlennou osádku, i když existuje i dvoumístná cvičná varianta. Stroj se dokáže pohybovat rychlostí až Mach 2, bojový dosah je 850 km – a jelikož dokáže tankovat za letu nebo nést přídavné nádrže, lze jeho dosah prodloužit. Na letadlo je rovněž možné namontovat přídavné průzkumné moduly.
Vyzbrojeno je kanonem ráže 30 milimetrů se 150 náboji a dokáže nést různé typy ruských střel vzduch-vzduch, a to včetně velmi schopných radarem naváděných R-77. Jelikož jde o námořní verzi, patří k jeho hlavním zbraním i protilodní střely Ch-31 a Ch-35, ale také různé pumy včetně laserem naváděných KAB-500L a protiradarové střely Ch-31. Rusko údajně uvažuje o modernizaci letounů, v důsledku čehož by mohly dostat i moderní radar typu AESA, což by značně vylepšilo jejich schopnosti zaměřování nepřítele.