Modernizované ruské MiG-31BM jsou hrozbou pro všechna ukrajinská letadla, dokonce i pro slíbené F-16

NÁZOR: Rusko stále modernizuje nejrychlejší stíhací letouny světa v činné službě, mají k dispozici vylepšený radar a střely s extrémně dlouhým dosahem.

Letoun MiG-31BM s vytaženým podvozkem i Zdroj fotografie: Dmitriy Pichugin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské letectvo neustále navyšuje počet Mikojan MiG-31 Foxhound, který je nejrychlejším stíhacím letadlem světa. Je sice desítky let starý, ale i tak je stále velmi užitečný, zvláště pak modernizovaná verze MiG-31BM. Analytici odhadují, že má být takto vylepšených letadel v roce 2023 kolem 90 kusů, což není málo. Jsou přitom hrozbou pro ukrajinské letectvo, a mohou ohrožovat i letadla slíbená Ukrajině západními spojenci.

Letouny MiG-31 střežily severní hranici

MiG-31 vznikl jako nástupce rychlého letounu Mikoyan-Gurevič MiG-25 Foxbat, i když jeho rychlosti již nedosáhl. Sovětský svaz ale potřeboval těžký a rychlý stíhací letoun, s jehož pomocí by dokázal strážit rozlehlé a téměř pusté oblasti svého rozsáhlého území. Primárním úkolem MiG-31 proto byla ochrana severní hranice, a s pomocí výkonného radaru a střel dlouhého dosahu také sestřelování bojových letadel, bombardérů nebo řízených střel přilétajících z tohoto směru, kde nebylo možné rozmístit protivzdušnou obranu.

F-16 block60

„F-16 je zranitelným cílem pro ruský systém S-300 i letouny Su-35 a MiG-31,“ myslí si americký bojový veterán Davis

Ruské letectvo objednalo v roce 2011 modernizaci letadel na verzi BM, která má být 2,6krát lepší než verze předchozí. Její výhodou je vylepšený radar řízený novým počítačem, dosah má až 320 kilometrů, a je schopen sledovat 10 cílů najednou; umět má také vybrat 4 nejhodnotnější cíle. Oproti tomu F-16 slíbené Ukrajině disponují pouze radarem AN/APG-66 s dosahem 160 km.

Existují sice i verze s delším radarovým dosahem, konkrétně mají radar AN/APG-68, v dánských, norských ani nizozemských však integrován není. A právě z těchto zemí má Ukrajina letouny obdržet.

Vedle toho mají MiG-31BM k dispozici ruské střely dlouhého doletu R-37M s aktivním radarovým naváděním a dosahem až 398 kilometrů, což osádce umožňuje útočit na extrémně dlouhou vzdálenost, a navíc nemusí cíl držet celou dobu zaměřený palubním radarem. Starší F-16 je na tom hůře i v tomto případě, odpalovat totiž dokáže pouze AIM-120 AMRAAM s max. doletem 160 km. Střely jsou sice účinné, ale dosah je oproti MiG-31BM znevýhodňuje.

MiG-31 patrolují poblíž Ukrajiny

Modernizované stroje se díky kombinaci výkonného radaru a střel dlouhého dosahu osvědčily i na Ukrajině. Patrolují v bezpečí ruského vzdušného prostoru a radarem pročesávají území nad Ukrajinou – pokud zachytí ukrajinský letoun, jehož radar má mnohem menší dosah, mohou na něj zaútočit, aniž by se vystavily riziku. Jde o velmi účinnou taktiku, kvůli níž se ukrajinská letadla nemohou přiblížit k frontě. Podobné riziko by přitom hrozilo i západním F-16, pakliže by Ukrajina nedostala jejich nejmodernější verze.

iZdroj fotografie: Fedor Leukhin / Creative Commons / CC BY-SA
Mig-31 s raketami R-33

Někteří kritici by opět namítali, že je F-16 prostě lepší po všech stránkách, ale ono není příliš na místě srovnávat letoun modernizovaný velmi nedávno, a kolem 40 let starý stroj, který má jak slabší radar, tak horší střely. A to je prostě fakt. Naopak poslední verze F-16 Block 70/72 je téměř jistě lepší ve většině směrů, ale tu Ukrajina obdržet nemá. Jinak je ale ruský MiG-31BM lepší než cokoliv, co má aktuálně napadená země ve výzbroji.

MiG-31 s Ch-47M2 Kinžal

Upravené ruské MiG-31K mohou nést hypersonické rakety Kinžal, které odpalují z bezpečí, a letadlům nepřítele bez problému uletí

MiG-31 Foxhound přitom není vhodný do vzdušných soubojů na krátkou vzdálenost, kvůli své velikosti a hmotnosti totiž není zrovna hbitý. Jeho dva motory mu ale umožňují, aby každému nepříteli uletěl, neboť dosahuje rychlosti až Mach 2,83, čemuž se žádný další letoun nevyrovná. Ukrajinci během současné války nejspíše žádná MiG-31 nesestřelili, ale několik jich v poslední době v Rusku havarovalo, např. když jednomu začal hořet motor u Murmansku.

Provoz letounů MiG-31BM

Jak nebezpečný je modernizovaný MiG-31BM pro F-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články