Neviditelný bombardér B-2 Spirit má spoustu top vlastností. Proč jich bylo vyrobeno jen 21?

Northrop B-2 Spirit patří k největším pýchám amerického letectva. Letadlo prošpikované nejlepšími technologiemi je dodnes opředeno spoustou mýtů a tajemství.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Pokud dnes vyráží americké letectvo do akce, tak se lze vsadit, že dříve nebo později dojde na nasazení B-2 Spirit. Stín samokřídla se stealth technologií se od roku 1999, kdy bylo poprvé nasazeno nad Kosovem, stalo symbolem síly USAF a Ameriky. Možná proto překvapí, že vzniklo pouhých 21 kusů tohoto bombardéru.

Prorazit sovětskou obranu

B-2 začal vznikat již na počátku 80.let kdy americké letectvo začalo hledat nový bombardér, který měl nepozorovaně proletět sovětskou obranou a zničit strategické cíle. Soutěž v roce 1981 vyhrála firma Northop. Ta se inspirovala vlastním projektem XB-49, tedy prototypem bombardéru samokřídla, který poprvé vzlétl již v roce 1947! Vše vznikalo v naprostém utajení a vývoj byl financován z „černých“ fondů Pentagonu.

iZdroj fotografie: Public Domain

První prototyp vzlétl v roce 1989. Rozpětí B-2 je 52,1 metru a je stejné jako rozpětí XB-49 ze 40. let. Délka stroje je 20,9 metru a výška je 5,2 metru. Hmotnost prázdného B-2 je 71 100 kilogramu. Maximální vzletová pak může dosáhnout až 171 550 kilogramů. Dolet stroje je 12 000 kilometrů, ale díky doplňování paliva za letu může být teoreticky neomezený.

iZdroj fotografie: Public Domain

Ovládání letadla zajišťuje devět ovládacích ploch rozmístěných po celé odtokové hraně křídla. Než se stroj dostane do cílové oblasti pro snížené odrazové radarové plochy stroje jsou plochy uzamčeny a ovládání stroje pak zajišťují změny tahu čtyř dvouproudový motor General Electric F118-GE-100, které každý mají výkon 77 kN. Jejich technologie je dodnes z části v režimu tajné, protože jsou speciálně upraveny pro stealth stroje. Maximální rychlost B-2 Spirit je 950 kilometrů v hodině a dostup 15 000 metrů.

Nebývalá technologie

Díky vysoké míře automatizace má B-2 pouze dva piloty. Neustále také dochází k upgradům a úpravám stroje a zvyšuje se tak jejich bojová hodnota. K unikátním zařízením na palubě B-2 je indikátor kondenzačních čar. Pokud se za strojem objeví a je tak tím narušeno utajení, varuje pilota a ten změní výšku letu. Přesnou navigaci bombardéru vedle inerciální systému Kearfott zajišťuje astronomicko-inerciální systém Northrop NAS-26. Ten sleduje vybrané hvězdy pomocí stabilizovaného elektrooptického teleskopu, který je schopen pracovat i ve dne.

iZdroj fotografie: Public Domain

B-2 Spirit není vybaven obranou výzbrojí a plně se spoléhá na stealth technologie, které má zabránit protivníkovy „amerického ducha zaměřit. Arzenál B-2 je přesto bohatý. B-2 může nést až 18 000 kilogramů bomb Mk 82 v kazetových zásobnících, což představuje 80 těchto bomb nebo dvě speciální těžké bomby GBU-57/MOP proti opevněním každá o váze 14 000 kilogramů. Ve vyzbrojí jsou i řízené střely s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM nebo kluzákové bomby AGM-154. Nejsilnější vyzbroj B-2 pak tvoří 16 nukleárních bomb B61 nebo B83 v rotačním závěsníku.

Za vše se platí

To, jakou má B-2 cenu pochopil roku 1984 poprvé asi zaměstnanec Northopu Thomas Cavanaugh, který se pokusil prodat informace o stroji Sovětům za 25 000 dolarů. Byl však odhalen FBI a odsouzen na doživotí. Dalším, kdo se pokusil prodat tajemství B-2, byl roku inženýr Noshir Gowadia. Zájemci tentokrát byli z Číny a velmi je především zajímala technologie motorů. Cena byla pouhých 110 000 dolarů.

Ceny ovšem byly hlavní kontroverzí celého programu. Jen vývoj v 80. letech vyšel na 23 miliard dolarů. Původně se počítalo s výrobou 127 bombardérů. Po rozpadu SSSR byla objednávka snížena na 75. Nakonec po škrtech v obraném rozpočtu bylo vyrobeno do ukončení programu v roce 1997 pouhých 20 strojů.

iZdroj fotografie: Public Domain

Prototyp stroje byl nakonec také upraven na sériovou verzi a zařazen do služby. Původní cena za jednotku 737 milionů USD stoupla na plných 2, 13 miliardy dolarů. Do toho musíme také započítat i náklady na provoz a údržbu. Jeden B-2 vyjde na 3,4 miliony USD měsíčně. Pro srovnání provoz jednoho B-1 Lancer stojí 9,6 milionů USD ročně a B-52 vyjde na „pouhých“ 6,8 milionů USD.

To, co však B-2 nabízí je nedocenitelné. To se prokázalo již při letecké kampani nad Kosovem v roce 1999. Přesto, že B-2 provedly jen 1% mísy podařilo se jim při nich zasáhnout 33 % všech cílů. Podobně si vedly i nad Irákem, Afghánistánem, Libyí a Sýrií. Je však třeba podtrhnout, že se nikde stroje nesetkaly se silným odporem a moderní protiletadlovou obranou. Dosud byl kvůli poruše ztracen roku 2008 jen jeden letoun. V příštím roce by měly být zahájeny testy nového bombardéru B-21, který by měl nahradit z části i B-2. Předpokládá se, že B-2 vydrží ve službě minimálně do roku 2036.

Zdroj: Hot Cars

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Zobrazit další články