Výměna jediné pneumatiky letounu F/A-18E/F Super Hornet stojí více než nadstandardní nové auto v ČR

Údržba moderních bojových letounů je nesmírně náročná a drahá záležitost. Kolik některé díly a jejich výměna stojí, může leckoho zaskočit.

Podvozek letounu F/A-18E Super Hornet i Zdroj fotografie: Uživatel Hunini / Public Domain / CC BY-SA
                   

Současné bojové letouny jsou velmi sofistikované zbraně až neuvěřitelné hodnoty – jejich pořízení vychází i na stovky milionů korun za jeden kus. Ale není to pouze cena samotného letadla, která může mnohé překvapit, náročná je také údržba a náhradní díly. Během životnosti letadla se tak může cena až znásobit, protože kdyby se s údržbou jenom na chvíli přestalo, stal by se letoun buď nebojeschopným nebo pilotovi nebezpečným.

Cena pneumatiky F/A-18E/F je astronomická

Velmi dobrým příkladem ceny údržby bojových letadel je letoun Boeing F/A-18E/F Super Hornet amerického námořnictva. Twz uvádí, že jenom výměna jedné pneumatiky s ráfkem za novou vychází na zhruba 2,28 milionu Kč, což je cena, za níž si v Česku koupíte nadstandardní osobní automobil. Pneumatiky letounu jsou každopádně speciální, vyrábějí se i s ráfkem, přičemž musí vydržet veliké zatížení, neboť letoun startuje z paluby letadlových lodí s pomocí katapultu; navíc i přistání na krátké palubě je potom velice náročné.

iZdroj fotografie: U. S. Navy / Public domain
F/A-18E/F Super Hornet na palubě letadlové lodi

Ačkoliv jsou pneumatiky a ráfky udělány tak, aby zatížení pokud možno vydržely, přesto je nutné je relativně často vyměňovat, což přináší značné náklady. Námořnictvo tak pochopitelně hledá cesty, jak je snížit, životnost takového letounu je totiž až 10 tisíc letových hodin. Ukazuje se, že jednou z cest by mohl být 3D tisk, s jehož pomocí by bylo možné opravit asi 80 procent závad na podvozcích letounů F/A-18E/F Super Hornet.

Super Hornet musí ještě řadu let vydržet

F/A-18E/F Super Hornet je pokračováním úspěšného McDonnell Douglas F/A-18 Hornet – aktuálně je hlavní údernou silou amerických letadlových lodí. Military uvádí, že se jeho první bojová mise uskutečnila v roce 2002. Jedná se o dvoumotorový letoun v jedno i dvoumístném provedení, jehož maximální rychlost je Mach 1,6. Na letadlových lodích slouží po boku Lockheed Martin F-35C Lightning II a nahradit ho má až nový palubní letoun 6. generace.

Letoun F/A-18 Super Hornet nad palubou letadlové lodi USS Gerald R. Ford

Letouny F/A-18 Super Hornet jsou po modernizaci na Block III skvělé „vražedné stroje“, které do důchodu rozhodně nepůjdou

Super Hornet je přitom bojový letoun 4,5. generace, ale patří mezi nejvyspělejší na světě. Může se chlubit třeba vyspělým radarem typu AESA nebo velmi kvalitním systémem elektronického boje. Wikipedia uvádí, že unese na 11 závěsnících až 8 tun výzbroje, a to různého typu, ať jde o moderní střely vzduch-vzduch krátkého i dlouhého dosahu, pumy včetně přesně naváděných, naváděné nebo protilodní střely, a dokonce i námořní miny.

Přistání F/A-18E/F Super Hornet na palubě letadlové lodi

Existuje kromě 3D tisku jiný způsob, jak ceny oprav a náhradních dílů snížit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články