Proč americké letectvo po druhé světové válce spojilo dohromady dvě P-51?

I za krátkou existenci odvedl letoun P-82 (dvě svařené P-51) skvělou službu, a to zejména v Korejské válce.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Konstrukce vojenských letadel je poměrně předvídatelná, neboť v průběhu jejich vývoje vznikly předem stanovené pokyny pro stavbu. I navzdory tomu však vznikla celá řada naprosto výjimečných letounů. Jedním z nich byl právě P-51, který byl vytvořen svařením dvou trupů namontovaných na jednom křídle. Twin-Mustang P-82 (nebo též F-82) je tak jedním z nejpodivnějších letadel, které kdy vstoupilo do služeb amerického letectva.

Proč vznikl a k čemu měl letectvu sloužit?

Nepokoje, které se odehrávaly uprostřed oceánu, byly zaměřeny především na ostrovy a námořní bitvy, což vyžadovalo jinou taktiku než pozemní bitvy v Evropě. Když se Amerika stavěla proti Japonsku, byly bombardéry nedílnou součástí taktiky boje a ničily nepřátelské síly i celé základny. Měly však zásadní nevýhodu, a sice že byly poněkud lehkými cíli, a navíc nabízely špatnou manévrovatelnou. Piloti tehdejších letadel tak špatně snášeli dlouhé hodiny nepřetržitého letu v drsných podmínkách kokpitu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tím vznikla potřeba nového doprovodu, který by umožnil snadnou cestu a provedl by zničující úder proti útočícím nepřátelům. P-51 patřil mezi nejúspěšnější stíhací letouny ve výzbroji letectva, ale mohl nést pouze jednoho pilota a nemohl létat po nespočet hodin vyžadovaných k překročení Tichého oceánu. Řešení se zdálo logické, spojit dva z nich dohromady, aby unesli dva piloty a mohli letět delší dobu a tím držet krok s těžkými US bombardéry B-29.

Dvojnásobná síla Mustanga P-82 se vyplatila

I když se to zdálo být jednoduché, Twin-Mustang vyžadoval více práce, než jen svařit dva trupy dohromady. S designem založeným na eskortních misích na dlouhé vzdálenosti potřeboval P-82 mnohem větší palivové nádrže, což vyžadovalo přepracování trupu Mustangu tak, aby byl delší. To vedlo k dalšímu problému, palivové nádrže byly těžké a namáhaly křídlo, které muselo být zesíleno.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hotový výrobek úspěšně splnil svůj účel. S nejvyšší rychlostí 764 km/h mohl Twin-Mustang létat rychleji a déle než jeho normální verze. Díky těmto úpravám byl schopný držet krok s B-29, které vydrží letět více než 3 540 kilometrů bez přestávky. Kokpit pro dva členy posádky pak umožnil, že se mohli piloti při letu střídat. Tento model byl navíc vybaven šesti kulomety ráže 12,7 mm namontovanými na křídlech.

Nasazení Twin-Mustangu F-82 do boje

Vývoj F-82 byl během druhé světové války odsunut stranou a toto letadlo se tak nedostalo do služby a jeho konečná verze tak byla vyrobena až v roce 1949. Krátce operoval jako jakýsi stop-gap pro letectvo, ale v roce 1950 byl poslán do zálohy. Tento letoun byl nasazen po vypuknutí korejské války, kde se stal prvním americkým stíhačem, který sestřelil severokorejské letouny. V roce 1953 byl však úplně vyřazen ze služby.

Zdroj: HotCars

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Zobrazit další články