Změní 100 letounů Rafale na Ukrajině pravidla hry? Rusko tím přijde o strategickou výhodu

Pořízení až stovky letounů Rafale ukrajinské letectvo výrazně zesílí, což Rusko zásadně pocítí. Ale rozhodně to nebude v dohledných měsících.

Letoun Dassault Rafale při tankování i Zdroj fotografie: Robert Sullivan / Public Domain
                   

Dohoda Ukrajiny s Francií o koupi až stovky Dassault Rafale znamená, že se schopnosti jejího letectva kvalitativně významně posunou. Francouzské letouny patří mezi nejmodernější na světě, a určitě se vyrovnají těm ruským, možná s výjimkou letadel páté generace Suchoj Su-57, což může přinést významnou změnu v poměru sil Ukrajiny a Ruska na obloze. Redakce Armádního Zpravodaje se ale domnívá, že ani jejich případné zapojení do války by vzdušný poměr moc nezměnilo, ale určitě by to pomohlo rozhodovat mnohé pozemní akce.

Výcvik pilotů Rafale bude trvat až 3 roky

Síla ukrajinského letectva, až začne být naplňována smlouva o koupi až 100 letounů Rafale, bude výrazně jiná než nyní. Bude to ovšem ještě nějakou dobu trvat, jelikož na plnohodnotný výcvik pilotů jsou údajně zapotřebí až 3 roky, uvádí EuroNews. Vypadá to tedy, že jde hlavně o investici do budoucna, jejíž úlohou bude eliminovat přesilu, hlavně potom tu kvalitativní, ruského letectva, a odradit celkově Vladimira Putina a jeho režim od dalších akcí.

Sukhoi Su-35, ruské letectvo iZdroj fotografie: Toshi Aoki – JP Spotters / Creative Commons / CC BY-SA
Sukhoj Su-35, ruské letectvo

Síla ruského letectva se dnes opírá hlavně o víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-35S Flanker-M. Je dvoumotorový a dosahuje rychlosti až Mach 2,25 uvádí Wikipedia, a v podstatě lze říci, že je koncepčně velmi podobný letounu jako Rafale. Unese přitom náklad o hmotnosti až 8 tun včetně moderních střel vzduch-vzduch, naváděných pum a střel s plochou dráhou letu

Vladimir Putin

„Žába v hrnci“: Jak Vladimir Putin kroužil kolem NATO tak dlouho, až „přetaktizoval“

Výhodou Rafale je hlavně radar typu AESA, uvádí Wikipedia, zatímco ruský protějšek má jenom starší PESA. V podstatě lze tedy říci, že by ho viděl o něco dříve než on jeho, ale vzhledem k tomu, že přesné parametry schopností ani jednoho letounu v této oblasti nejsou známé a záleží na mnoha okolnostech, lze výsledek střetu jenom velice těžko odhadovat. Další výhodou Rafale je potom nosnost až 9,5 tun, ale zase je o něco pomalejší.

Ukrajina by mohla více bombardovat

Otázkou samozřejmě je, jak by vypadala válka na nebi mezi Ruskem a Ukrajinou v současnosti, pokud by již letouny měla. Armádní Zpravodaj soudí, že by ukrajinské letectvo mohlo zintenzivnit letecké údery na ruské cíle na frontě, protože by mělo více možností odpalovat moderní munici, hlavně pumy AASM Hammer. Safran je popisuje jako gravitační pumy s raketovým motorem a naváděcí sadou, které umožňují údery na vzdálenost až 70 km.

Různé typy pum AASM iZdroj: Public Domain
Různé typy pum AASM

Na druhou stranu by se pravděpodobně nijak nezměnil charakter leteckých bojů. Ukrajina i Rusko disponují dostatečně silnou PVO, která brání tomu, aby se letouny jedné i druhé strany přiblížily k bojové linii nebo pronikly na jejich území. Ani Su-35S, ani Rafale přitom nemají stealth, takže nejsou schopné eliminovat nepřátelskou protivzdušnou obranu.

Německý Eurofighter Typhoon

Stíhačky odstartovaly s povolením střílet. Žádný omyl, ruský letoun vletěl 8 km do vzdušného prostoru NATO

Francouzský letoun potom používá nejlepší západní střelu vzduch-vzduch s radarovým naváděním MBDA Meteor, která má i velmi velikou bezúnikovou zónu. Oproti tomu ruský letoun má zase R-77M s doletem 193 kilometrů, a údajně má být schopen odpalovat též R-37M s dosahem až 400 kilometrů. Na tuto vzdálenost by však pravděpodobně jeho radar nebyl schopen cíl detekovat, takže je úplné využití střel v leteckých soubojích nepravděpodobné.

Let francouzského letounu Dassault Rafale

Jak podle vás vlastnictví letounů Rafale změní sílu ukrajinského letectva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články