Úderná síla Severoatlantické aliance spočívá hlavně v moderním letectvu, které nemá ve světě obdoby. Postavit by se mu nemohl ani největší evropský rival.
Severoatlantická aliance pořádá velice často různé druhy leteckých cvičení, protože je na vzdušné síle z velké části závislá. Jedním z takových cvičení bylo i Ramstein Flag 24 soustředěné kolem letecké základny Andravida v Řecku, kterého se účastnilo mnoho aliančních letectev s různými typy letounů, a kromě nácviku spolupráce bylo samozřejmě i ukázkou případným soupeřům a rivalům NATO, například tedy Rusku, s čím by se střetli.
130 aliančních letounů z 12 zemí pohromadě
Cvičení Ramstein Flag 24 patří k větším akcím; MilIn uvádí, že se ho účastnily letouny z 12 aliančních zemí a jejich počet se pohyboval kolem 130. Celé cvičení bylo navíc připraveno tak, aby vycházelo pokud možno z realistických situací, s nimiž by se mohli piloti v bojových podmínkách setkat, uvádí velitelství NATO na svých internetových stránkách. Zároveň jde také o to, aby se piloti jednotlivých letectev naučili co nejlépe spolupracovat.
Vedle toho lze vnímat takové cvičení jako upozornění možným soupeřům, v Evropě tedy již zmíněnému Rusku, aby viděli, co by je v případě konfliktu čekalo. Ruské ozbrojené síly by musely počítat s tím, že by prvotní reakce NATO zřejmě přišla právě ze vzduchu, přičemž pravděpodobně počítá i s aspektem odstrašení. Je jasné, že pokud bude ruské velení o hrozbě mohutného leteckého útoku vědět, zřejmě si proti žádné členské zemi nic nedovolí.
Rusko tahá za kratší konec, o dost kratší
Kdyby největší země světa skutečně vstoupila s aliancí do křížku, byla by ve výrazné kvantitativní i kvalitativní nevýhodě. Statista uvádí, že země NATO mají v současné době 3 275 bojových letounů, zatímco ruské letectvo disponuje pouze 809 bojovými letouny. Samozřejmě jde o odhady, a to hlavně v případě Ruska, jelikož v posledních 2,5 letech utrpělo ztráty a počty nezveřejňuje, ale rovněž není jasné, kolik ruských letadel je vlastně bojeschopných.
Navíc je třeba připomenout, že se ruské letectvo opírá o starší letouny ještě z dob SSSR. Wikipedia uvádí, že jde o stovky bojových letounů Mikoyan MiG-29 Fulcrum a Suchoj Su-27 Flanker, přičemž z moderních disponuje jenom asi 20 až 30 kusy Suchoj Su-57 Felon. Naopak letectva NATO mají většinou letouny 4,5. nebo 5. generace vybavené moderními systémy, a kromě nejlepšího stíhacího letounu světa, Lockheed Martiun F-22 Raptor, se stále ve větších počtech objevuje další letoun 5. generace, a to Lockheed Martin F-35 Lightning II.