Ruské letectvo má papírovou převahu, ale zatím se nepředvedlo. Ukrajina mu dokázala sestřelit i nejmodernější stroje

Letecká převaha je jedním ze základních předpokladů k vítězství v moderní válce. Je třeba mít nejen letadla, ale i dostatečně vycvičené piloty pro ně.

i Zdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY
                   

Ruské bojové letectvo má nad tím ukrajinským, nebo alespoň na začátku války mezi oběma státy mělo, zhruba 15násobnou převahu. Výrazně vítězilo nejen v počtu bojových letadel, ale i v kvalitě značné části z nich. Zatím ale ukrajinské letectvo zničit nedokázalo a samo dle Ukrajiny ztratilo již minimálně 44 letounů (údaj nelze zatím ověřit).

Stovky letadel jsou moderní typy

Nízká účinnost ruského letectva a nevelké počty letadel, které nasazuje, mnoho expertů matou. Ukrajina dokonce tvrdí, že nasazena je asi jen stovka ruských strojů, což je překvapující, protože stíhacích letounů a bitevních letadel má Rusko zhruba 1 400. Z toho jich asi 350 patří mezi moderní stroje, ale i ty starší jsou srovnatelné s těmi ukrajinskými, protože jejich letectvo je stále ještě vybaveno přesně stejnými typy.

Existuje několik teorií, proč nad Ukrajinou neoperují stovky letadel. Předpokládá se, že mnoho ruských pilotů nemá nalétaný dostatek hodin a neumí operovat ve velkých formacích a za zhoršených podmínek. Možné je, že si letadla Rusko drží v záloze pro případ zásahu NATO, ale při ne příliš dobrých výsledcích na zemi a ztrátách to nedává smysl. Také je možné, že velení prostě nechce ztratit drahocenná letadla, a tak raději riskuje velké ztráty tanků a další techniky.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY
Start Su-57

Ukrajinská obrana je totiž stále velmi aktivní a účinná. Třeba v sobotu 5. března měla sestřelit pět ruských letadel včetně nejmodernějších strojů. Ukrajinci stále mají v provozu nejen část svého letectva a letišť(!), ale i protiletadlových systémů, které se Rusku nepodařilo zcela zničit.

K tomu dostávají ze západu doslova tisíce protiletadlových raket typu MANPADS, které jsou sice primárně určeny proti nízko letícím cílům, ale přesto někdy slaví úspěch i proti těm nejlepším ruským strojům. Kvůli jejich hrozbě se Rusové snaží více operovat v noci a ve větších výškách, nebo naopak těsně nad zemí při vysokých, v některých případech i nadzvukových rychlostech.

Sestřely moderních letounů

Přesto se podle tvrzení Ukrajinců i těmito raketami podařilo „sundat“ třeba moderní ruskou stíhačku Su-35. Kromě Su-57, kterých existuje jen pár, je to nejmodernější ruský letoun. Jde o stroj vyvinutý z původního Su-27. Je velmi obratný a dosahuje rychlosti Mach 2,25. Jde o víceúčelový letoun určený sice především ke vzdušnému souboji a vybojování vzdušné nadvlády nad bojištěm, ale je schopný útočit i na pozemní cíle.

Podobným letadlem jsou i Su-30, která jsou ale na rozdíl od Su-35 dvoumístná a starší. I zde jde o derivát původního letounu Su-27. Toto letadlo dosahuje rychlosti Mach 2 a i ono je schopno stíhacího boje, s větším důrazem na schopnost útoků na pozemní cíle. Rusko v poslední době své Su-30 modernizuje za využití mnoha prvků, které jsou instalovány do Su-35, nebo dokonce byly vyvinuté pro Su-57.

Přesně takhle má vypadat každá rusomrdská stíhačka tahle už je šestá sestřelená 👊💙💛

Zveřejnil(a) Vlastislav Lankaš dne Čtvrtek 24. února 2022

Ukrajina hlásila i několik sestřelů starších bitevních letadel Su-25. Ve výzbroji byl i v Česku, kde se mu přezdívalo hrábě. Jde o letoun, který je určen primárně k poskytování přímé letecké podpory či ničení obrněných vozidel a je ruským ekvivalentem známých amerických bitevních A-10 Warthog.

Létá maximální rychlostí 950 kilometrů v hodině a bývá vyzbrojen pumami a raketami. Má i omezenou schopnost vzdušného boje. Operuje v nízkých výškách, je tedy snadné ho zasáhnout raketami, jako jsou třeba Stinger, ale letoun je silně pancéřován a jeho systémy a motory jsou konstruovány tak, aby dokázaly fungovat i při dosti značném poškození letounu.

Dolů šel i stíhací bombardér

Rusko má i bombardér Su-24, ale není jasné, zda ho použilo. Ale nasazen a Ukrajinou sestřelen byl jeho nástupce, dvoumístný Su-34, dokonce údajně pěchotním systémem Igla-1 přímo v Kyjevě. Su-34 je nejmodernější ruský stíhací bombardér, který, i když zvládá vzdušné souboje, je používán velmi efektivně hlavně k podpoře pozemních jednotek, jak prokázal hlavně v Sýrii. Dokáže nést až 8 000 kg různých druhů raket, pum, protilodních střel, přesně naváděné, obyčejné tzv. železné a další munice. Jeho maximální rychlost je Mach 1,8, těsně nad zemí 1,2 Mach.

UA shot down one of Russia’s top tier combat aircraft, a Su-34 Fullback fighter-bomber.

Zveřejnil(a) Philippines Defense Forces Forum dne Sobota 5. března 2022

Rusko má stále ve výzbroji i starší stíhací letouny Su-27, ze kterých vychází jeho modernější letadla. Stále je doplňuje frontová stíhačka MiG-29 a nově objednaná vylepšená verze MiG-35. Starší Su-27 a původní MiG-29 má ve výzbroji i ukrajinské letectvo, tato letadla pocházejí ještě z doby SSSR, i když mohla být modernizována. Rusko má i více než sto rychlých MiG-31.

Ty jsou určeny hlavně k zachycení bombardérů především v oblastech, kde Rusko nemá mnoho letišť (Severní Sibiř, Dálný Východ) a jsou určena ke vzdušnému boji s bombardéry na dlouhou vzdálenost. Jejich nasazení nad Ukrajinou by tedy nedávalo smysl. Stejně tak nejsou zprávy o tom, že by tu nasadilo, byť například zkušebně, letoun páté generace Su-57.

Některé ruské vrtulníky jsou zjevně snadno zranitelné

Ruské letectvo nad Ukrajinu poslalo i transportní letadla, která zde shazovala výsadkáře a jejich vybavení. Ukrajina ohlásila, že sestřelila například jedno z nich, klasický výsadkářský ruský letoun Il-76. Podle dostupných zpráv zapojilo Rusko do bojů o Ukrajinu i strategické bombardéry Tu-160 schopné létat rychlostí Mach 2,05, z nichž byly odpáleny některé protizemní přesně naváděné střely. Vyloučeno není, že další rakety mohly být odpalovány i z letounů Tu-22M, ale v obou případech se tak dělo pravděpodobně z bezpečí ruského vzdušného prostoru.

Samostatnou kapitolou leteckého útoku Ruska na Ukrajinu je použití bitevních vrtulníků. Ruské moderní vrtulníky typu Kamov Ka-52 i Milj Mi-28 i několik starších Mi-24 po prvopočáteční denní aktivitě a prokázaném sestřelu minimálně jednoho Ka-52 ukrajinskými obránci pravděpodobně přešly na noční bojové lety.

Mnohem více zranitelné se v konfliktu na Ukrajině ukazují být transportní vrtulníky odvozené ze starého typu Mi-8, dnes často spíše z jeho pokračovatele Mi-17, byť jsou dodatečně pancéřované a vybavené i protizemními střelami a kulometem. Videí o zasažení a zničení těchto ruských strojů za letu je plný internet.

Jak efektivní je podle vás ruské letectvo nad Ukrajinou?

Zdroj: Rusi

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články