Jak blízko k hranicím NATO se ruské letouny odváží: obvykle jenom provokují, někdy to ale nemilosrdně schytají

Letouny NATO obvykle ty cizí a nezvané vyprovodí a je klid, výjimečně je ale třeba tvrdší zásah. Jenom incidentů s ruskými letouny jsou i stovky za rok.

Letoun Eurofighter Typhoon i Zdroj fotografie: Markus Zinner / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Velitelství NATO nebo některé státy pravidelně informují, že musely alianční letouny startovat k nějakému neidentifikovatelnému letounu, který se přiblížil těsně ke vzdušnému prostoru NATO. Většinou pak vychází najevo, že se jedná o ruský stroj s vypnutými odpovídači, a stíhačky ho nakonec vyprovodí zpět. Ačkoliv jsou incidenty časté, neznamená to, že by Rusko vždy narušovalo vzdušný prostor aliance; i to už se ale stalo, a ne vždy to skončilo dobře.

Vzdušný prostor sahá až do 100 km

Vzdušný prostor nějakého státu sahá většinou do výšky až 100 kilometrů, a v podstatě lze říci, že mu „nebe nad hlavou“ patří. Nad mořem se pak jedná o prostor nad pobřežními vodami do vzdálenosti 22,224 kilometrů od pobřeží, ale samozřejmě s výjimkami oblastí, kde jsou pobřežní vody dvou států blízko sebe. A pokud nějaký letoun bez patřičného povolení do takového prostoru vstoupí, jedná se o jeho narušení.

Ruský průzkumný letoun Iljušin Il-20M iZdroj fotografie: Kirill Naumenko / Creative Commons / CC BY-SA
Ruský průzkumný letoun Iljušin Il-20M

V naprosté většině případů ale zůstávají incidenty omezeny na mezinárodní vzdušný prostor. Státy pak reagují, jakmile se k nim začne podezřelý letoun přibližovat; třeba jako v červnu 2023 u Estonska, kdy musely startovat britské letouny Eurofighter Typhoon k průzkumnému ruskému stroji Iljušin Il-20M, který byl doprovázen dvěma stíhačkami Suchoj Su-27 Flanker. Všechna tři letadla zůstala v tomto případě v mezinárodním prostoru a britská je jenom doprovodila, ale někdy se ruské letouny dostanou třeba až do těsné blízkosti VB.

Turci ruský bombardér sestřelili

Zaznamenané jsou ale i případy, kdy ruské stroje vzdušný prostor aliance narušily, konkrétně šlo o ten turecký v době, kdy Rusko bombardovalo povstalce v Sýrii, aby tak pomohlo tamnímu režimu. Turecko pak nakonec v listopadu 2015 reagovalo a sestřelilo ruský taktický bombardér Suchoj Su-24M Fencer. Rusko dodnes tvrdí, že letoun ve vzdušném prostoru Turecka nebyl, to ale uvádí, že ho naopak překročil o zhruba 2 kilometry.

Ruský tankovací letoun Iljušin Il-78M

Ruský tanker Iljušin Il-78 může u hranic NATO maximálně provokovat, ale nic víc. Vlastním letounům přitom dává „neomezený“ dolet

Dochází však i k opačným incidentů, kdy ruské letectvo hlásí zásahy proti letadlům zemí NATO, která se nebezpečně přibližují k ruskému vzdušnému prostoru. V podstatě jde o stejné situace jako u Estonska, kdy stroje letí v mezinárodním prostoru a nic neporušují, ale je dobré jim asistovat. Za výjimečný lze označit případ, kdy ruský letoun Suchoj Su-27 v březnu 2023 záměrně vrazil do amerického dronu General Atomics MQ-9 Reaper v mezinárodním prostoru nad Černý mořem, a ten se kvůli poškozené vrtuli nakonec zřítil.

Ruský Suchoj Su-27 nalétává na americký dron MQ-9 Reaper

Jaká reakce na narušení prostoru je správná?

Zdroj: AeroTime
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články