Ruské navigační systémy podle všeho nefungují. Piloti ruských letadel i pozemní techniky raději používají navigace Garmin

Zjistit vlastní polohu na zemi je dnes velmi jednoduché za pomoci některého ze satelitních navigačních systémů. Umí to i téměř každý mobilní telefon.

i Zdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Již od začátku konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou si mnoho odborníků láme hlavu nad tím, proč se početnému ruskému letectvu nepodařilo zajistit si ve válce vzdušnou nadvládu. Má nejen více strojů, ale jsou mnohdy i výrazně modernější než ty ukrajinské. Přesto Ukrajina stále letadla a provozuschopné základny na svém území má, Rusko naopak své stroje nad její území raději příliš nepouští.

Komerční navigace a aplikace z Google Play

Za jednu z hlavních příčin neschopnosti ruského letectva experti označovali špatnou úroveň výcviku pilotů. Na základě poznatků z analýzy trosek sestřelených ruských letadel, které mohli prozkoumat ukrajinští odborníci, se zdá, že dalším velkým problémem ruského letectva je navigace. Místo toho, aby piloti používali ruské navigační systémy vycházející ze systému GLONASS, mělo mnoho strojů v kokpitech provizorně přidělané navigace Garmin pracující v systému GPS, nebo posádka dokonce používala mobily s navigačním softwarem ProNebo.

Jeden ze zajatých ruských pilotů měl během výslechu prozradit, že důvod je prostý. Tato nevojenská zařízení, která se dají koupit v běžném e-shopu, nebo i běžná aplikace z Google Play stažená z internetu, jsou totiž přesnější a spolehlivější než ruské navigační přístroje zabudované do letounů. Letadla jako Su-34 a Su-35 měla patřit mezi absolutní světovou špičku. Drakově možná, ale zdá se, že ruští konstruktéři nebyli stále ještě schopni do nich vyvinout dostatečně kvalitní elektronické a přístrojové vybavení.

Přitom Rusko se může teoreticky chlubit vlastním navigačním systémem GLONASS, který by měl být minimálně od roku 2015 zcela funkční. Ten se začal budovat již za dob Sovětského svazu a opírá se o síť 24 satelitů na oběžné dráze. Jeho pokrytí je celosvětové, ale největší část satelitů se soustředí na Rusko a jeho nejbližší okolí. Při válce na Ukrajině by tedy měl systém GLONASS poskytovat ruským ozbrojeným silám nespornou výhodu.

Většina systémů používá americký GPS

Je ale jasné, že ruští piloti se raději spoléhají na americký systém GPS, který byl původně vyvinut jako vojenský, ale nakonec byl uvolněn s menší přesností i pro civilní využití. Právě jeho satelity jsou těmi, které navádějí většinu komerčních zařízení na světovém trhu. I když existují i navigace, jež umí kombinovat data z GPS a GLONASS, čímž poskytují dokonalé a přesnější udání polohy, protože mají data z více satelitů. To může být výhoda třeba ve městech, ale v letících letadlech by to platit nemělo.

Fakt, že ruští piloti mají problém zjistit, kde se přesně nacházejí a lokalizovat své cíle, může být příčinou, proč nedokázali na počátku bojů využít svoji kvantitativní zdrcující převahu. Ruská letadla nyní hluboko do ukrajinského vzdušného prostoru už nelétají, protože zde je může ničit ukrajinská, dnes velmi hustá a zesílená protivzdušná obrana, kterou Rusové nedokázali za celou dobu bojů eliminovat. Soustředí se proto především na podporu jednotek na frontě, nebo odpalují rakety z bezpečí ruského vzdušného prostoru.

iZdroj fotografie: Uživatel Kiranana9 / Public domain
Navigace GLONASS

Problémy s navigací neměli jen piloti letadel a vrtulníků, ale na začátku konfliktu evidentně i pozemní vojska a výsadkáři Ruska u Kyjeva. Bylo zaznamenáno mnoho zpráv o tom, jak ruští vojáci na ukrajinských silnicích zabloudili, což je v době i v Rusku běžně dosažitelných elektronických přenosných navigací o velikosti malého mobilního telefonu téměř nemožné. Ukazuje to naprosto zřetelně na starý ruský nešvar, totiž pohrdání a lhostejnost ruské vojenské věrchušky vůči řadovým vojákům.

Co se pak muselo dít v myslích frustrovaných a napospas ponechaných ruských pěšáků v otevřených nekrytých rovinách ukrajinského území, když během útoku zjistili, že ani neví, kde jsou, to si jen těžko dokážeme představit. V ruské armádě prostě znovu cení zuby hlavně starý duch lhostejnosti k řadovým vojákům jménem „Nas mnógo, uráááá…”. Ale tomuto přístupu odzvonilo už i v Číně, zvláště po názorné lekci z bojů v Perském zálivu a v Iráku v letech 1990–1991 a v roce 2003.

Jaké problémy může mít Rusko se svými navigačními systémy a proč?

Zdroj: DefenceBlog, BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články