Nový motor pro ruský letoun Su-57 je sice vychvalovaný, ale stále se nejedná o konečné řešení. Tím má být ještě mnohem výkonnější agregát.
Jednou ze slabin ruského letadla Suchoj Su-57 Felon páté generace je jeho motor. Doposud totiž létá několik desítek kusů s agregátem, který je odvozený od toho ze staršího Suchoje Su-35S Flanker-M. Rusové ale oznámili, že na letadle otestovali nový motor 5. generace označovaný jako Izdeliye 177. Redakce Armádního Zpravodaje souhlasí s tím, že je podle všeho pokrokem ve vývoji Su-57, ale stále to není ten, s nímž měl již dávno létat.
Motor Izdeliye 177 je překvapením
Letouny Su-57 z výzbroje ruského letectva, v současnosti jich je zhruba 30, používají motor AL-41F1, uvádí Wikipedia, a jde o derivát motoru z Su-35, který měl sloužit jenom na prototypech. Konečným motorem pro Su-57 byl vždy plánovaný Saturn AL-51F-1 Izdeliye 30, resp. 2 motory, protože je letoun dvoumotorový. Rusku se ho však nepodařilo dokončit, aby ho do něj mohlo instalovat při zahájení sériové výroby, a používá tak motory staré. Oznámení nového Izdeliye 177 označovaného za motor 5. generace je proto překvapením.
Defence-Blog uvádí, že by Izdeliye 177 měl mít lepší tah než předchozí motor, a také delší životnost, což by samozřejmě mělo zlepšit schopnosti letadla. Údajně byl dokonce otestován při bojovém nasazení, ale podrobnosti nejsou známé. Redakce Armádního Zpravodaje upozorňuje, že ruské letectvo v bojích na Ukrajině letoun Su-57 téměř nenasazuje, maximálně k útokům z bezpečné vzdálenosti v hloubi vzdušného prostoru. Nelze si tedy představit, že jde o otestování motoru v leteckém souboji nebo proti protivzdušné obraně.
Saturn nejspíše Rusům nevychází
V motorech pro Su-57 může mít mnoho lidí zmatek, protože o nich Rusko chrlí mnoho informací a označení jsou podobná, což může být i záměr. AviaciOnline vysvětluje, že AL-41F1 býval označován i jako Izdeliye 177, přičemž nový motor Izdeliye 177 je významně přepracovaný AL-41F1 s mnoha vylepšeními, a měl by být dočasným agregátem pro ruské Su-57 i letouny určené k exportu. Konečným motorem má však být až Saturn AL-51F-1.
Ten dokonce Rusko označuje za motor 6. generace, i když některá západní média o něm mluví jako o 5. generaci. V prosinci 2024 byl zaznamenán Su-57 s plochou tryskou, která by mu měla poskytnout lepší stealth, a pravděpodobně byla součástí motoru Saturn AL-51F-1. Kromě toho má potom motor zajistit rychlost supercruise až při Mach 1,6, což by bylo výrazné zlepšení oproti současnému Mach 1,3. Představení Izdeliye 177 ale naznačuje, že mají ruští inženýři se Saturn AL-51F-1 nějaký problém a nezvládají ho rychle vyřešit.
