Švédsko má dlouhou tradici výroby bojových letounů, z nichž jsou mnohé velmi dobré. Ale stejně jako dnes o Gripen, ani o jeho předchůdce nebyl zájem.
Švédský letecký průmysl je dnes známý svými schopnostmi hlavně díky produkci letadel Saab JAS 39 Gripen, které ve verzích C a D provozuje i české letectvo, ale existuje také podstatně modernější verze E a F. Jde o velice povedené letouny, což není takové překvapení, protože za sebou má Švédsko historicky konstrukci mnoha skvělých letadel. Armádní Zpravodaj se domnívá, že jedním z klenotů je předchůdce Gripenu Saab 37 Viggen.
37 Viggen přinášel celou řadu inovací
Švédsko si na svém leteckém průmyslu zakládalo a zakládá, a jako neutrální země si během studené války udržovalo schopnost vyrábět skvělá bojové letadla. V 60. letech 20. století pak přišla společnost Saab s návrhem na vytvoření pokročilého letounu s mnoha konstrukčními novinkami; Saab 37 Viggen poprvé vzlétl v roce 1967 a do služby byl zařazen o 3 roky později, uvádí Wikipedia. Vydržel v ní v několika variantách až do roku 2007, ale létal jen ve švédských službách; ani přes velké úsilí se ho nikdy nepodařilo exportovat, což byl neúspěch.
Konstruktéři přitom navrhli skvělý letoun, ve své době asi nejlepší v Evropě. Vybavili ho křídlem typu canard s tzv. kachním křídlem, uvádí Military-History, a byl prvním takovým letounem na světě – dnes užívá podobnou konstrukci více letadel. Byl také jako první bojový letoun světa vybaven digitálním centrálním počítačem, čímž předběhl svou dobu, a vyznačoval se např. i schopností krátkého vzletu a přistání, což byla pro Švédsko velmi vítaná schopnost.
Letoun, který zachytil dokonce i Blackbird
Viggen byl jednomotorový a jednomístný letoun o délce 16,4 m s rozpětím křídel 10,6 m, přičemž se dokázal pohybovat rychlostí Mach 2,1 a vystoupat do 18 km. 19FortyFive uvádí, že je to dokonce jediný letoun, u něhož je zadokumentované zachycení nejrychlejšího letadla světa – Lockheed SR-71 Blackbird s maximální rychlostí Mach 3,3. Viggen byl proslulý i skvělou manévrovatelností a byl vděčným objektem na různých leteckých show.
Silná byla i jeho výzbroj – Viggen unesl až 7 tun vybavení a zbraní, ale neměl v základu kanon – mohl ho však nést na jednom z 9 závěsníků. Dokázal odpalovat střely vzduch-vzduch jako AIM-9 Sidewinder nebo poloaktivní radarem naváděné RB71 Skyflash, a zvládal používat i protilodní a protizemní střely RB 04 nebo RBS-15, a také různé typy nenaváděných či naváděných raket, s jejichž pomocí mohl útočit na pozemní cíle.
Proč se podle vás Švédsku nepovedlo uspět s letounem Viggen?
