Američané se dlouhodobě brání snahám Saudské Arábie získat letouny F-35. Během velice krátké doby však mohou mít ve světě silnou konkurenci.
Saúdská Arábie buduje coby regionální velmoc Blízkého východu i mocné ozbrojené síly, jejichž součástí je pochopitelně letectvo. Dlouhodobě se přitom obrací na Ameriku, jejího tradičního dodavatele zbraní, s žádostí o koupi letounu 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. Ta jí ho ovšem nechce dodat, takže není divu, že se ropná velmoc dívá po alternativě. Jednou z dostupných by mohl být turecký letoun TAI TF Kaan.
Saúdové by chtěli celou stovku letadel
Mezi Tureckem a Saúdskou Arábií probíhají intenzivní jednání o budoucím obchodě týkajícím se zhruba stovky letounů Kaan. ArmyRecognition uvádí, že se tak rozhodla poté, co ji opakovaně odmítli Američané s F-35, kteří nemohou žádostem vyhovět z několika důvodů. Jedním je slib Izraeli, že žádná jiná země Blízkého východu tyto letouny páté generace nedostane, ale obávat se mohou i případné špionáže a úniku informací o technologiích směrem do Číny.
Turkey’s 5th Gen Fighter aircraft KAAN made first flight The prototype performed taxi/ground tests Mar 16, 2023 ceremonially rolled out two days later. TAI maiden flight, initially scheduled 27 Dec 2023 (one day before maiden flight of the TAI Anka-3), completed on 21 Feb 2024. pic.twitter.com/cSH0P2cUPZ
— Chris Bolton (@CcibChris) February 21, 2024
Saúdové navíc mohou být pod tlakem Spojených států amerických, aby si nekupovali zbraně z Číny nebo Ruska. Letoun z Turecka, tedy od člena NATO, by ale mohl být něčím jiným. TurkeyTribune uvádí, že dohoda o případném koupi stovky strojů by byla výhodná jak pro Saúdskou Arábii, tak i pro Turecko, jemuž by přinesla jistotu peněz nutných pro vývoj drahého letadla páté generace. Jedná se také o jeho možné licenční výrobě v Saúdské Arábii, což by zase znamenalo významné posílení místního zbrojního průmyslu.
Pro Ameriku je lepší turecký letoun než čínský
Turecký TAI TF Kaan je dvoumotorový, takže se může konstrukcí podobat americkému Lockheed Martin F-22 Raptor nebo čínskému Chengdu J-20 Mighty Dragon. Wikipedia uvádí, že je zhruba 21 metrů dlouhý a vyráběn by měl být v jedno i dvoumístné variantě. Jeho max. rychlost má být Mach 1,8 s tím, že byl navržen k používání různých druhů tureckých střel a pum, ale vzhledem k členství Turecka v NATO by nejspíše mohl zvládat i zbraně západní.
Turecko zatím TAI TF Kaan nevyrábí, prototyp letadla se poprvé vznesl k nebi v únoru 2024; je tedy jasné, že jeho výroba začne až za několik let, což je u podobných projektů naprosto běžné. Ve výsledku lze tedy předpokládat, že by Saúdská Arábie obdržela objednané letouny zřejmě až někdy ve 30. letech 21. století. Alternativou může být samozřejmě nákup čínských letounů Shenyang J-35, a pokud by se tak opravdu stalo, byla by to pro Američany v oblasti veliká prohra. V případě TAI TF Kaan jde tedy o přijatelnou volbu.