Video zachycuje sonický třesk při přechodu letadel do nadzvukové rychlosti: impozantní podívaná s možnými následky

Nadzvuková letadla vydávají při přechodu na nadzvukovou rychlost velmi hlasitý zvuk, který může na špatném místě způsobit nemalé škody; je to ale skvělá podívaná.

Vojenské letadlo přechází do nadzvukové rychlosti i Zdroj fotografie: Needpix
                   

Každý, kdo měl možnost pozorovat přechod letadla do nadzvukové rychlosti, zaznamenal jev nazývaný sonický, nebo také aerodynamický třesk. Jde o velmi hlasitý zvuk připomínající výstřel a rozhodně není nijak příjemný. I proto mohou letouny provádět přechod do rychlostí vyšších než rychlost zvuku pouze mimo obydlené oblasti, aby nepůsobily zbytečné škody. Jev má některé své zákonitosti, které mohou být pro někoho zajímavé.

Rychlost zvuku pokořena v roce 1947

Že může být překročení zvukové bariéry problematické si konstruktéři letadel uvědomovali dlouho. Tušili, že to nějak ovlivní chování letadla, což je také pravda, a dokonce tehdy panovaly obavy, že se může stroj dosahující nadzvukové rychlosti rozpadnout. Překonat rychlost zvuku (tj. 1235 km/h, je-li teplota 20 °C) se nakonec podařilo Charlesi Yeagerovi v roce 1947 v letounu Bell X-1. Jeho úspěch přispěl k dalšímu vývoji nadzvukových letounů.

Letoun Bell X-1, který poprvé překonal rychlost zvuku iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
Letoun Bell X-1, který poprvé překonal rychlost zvuku

Za sonickým třeskem pak nestojí nic jiného než fyzikální zákonitosti. Zjednodušeně: v každém prostředí, v tomto případě ve vzduchu, se zvuk pohybuje nějakou rychlostí. Zvuk je přitom vlastně chvění vyvolané nějakým narušením rovnovážného stavu prostředí, a předmět, jakým je například letadlo, dokáže dosáhnout rychlosti, při níž vlastně předstihne zvuk, který jím vyvolané chvění produkuje. Tento jev je provázen hlasitým zvukem zvaným sonický třesk – někdy je viditelný i zrakem, protože při něm vzniká kužel páry.

Sonický třesk uslyšíte jenom někde

Lidé mohou sonický třesk vnímat sluchem a jeho šíření je velmi zajímavé. Nešíří se totiž rovnoměrně, ale v jakémsi kuželu za předmětem, který letí nadzvukovou rychlostí, a nemůže tedy ovlivnit vše ve svém okolí, ale jenom v určitém směru. Tento zvuk je například i důvodem, proč tlumiče na zbraních fungují jen u podzvukového střeliva. Projektil letící nadzvukovou rychlostí totiž vyvolá třesk, a ten – na rozdíl od výstřelu – utlumit nejde.

Sonický třesk může být velice silný, zkušenosti s tím mají například lidé v místech, kde cvičí vojenské letouny. Pokud piloti postupují neopatrně, může být nejen rušivý, ale např. i rozbíjet skleněné okenní tabulky. Třeba nadzvuková dopravní letadla Concorde směla na nadzvukovou rychlost přecházet až nad mořem, aby nezpůsobila nějaké škody, a podobná omezení platí v mnoha státech (krom případů nouze) i pro vojenské piloty.

Letadla překonávají rychlost zvuku

Viděli jste někdy sonický třesk naživo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články