Smělý souboj čínského J-10 proti Eurofighteru může poskytnout nový pohled na čínské letectvo; ale těžko říci, který letoun je lepší

I když se jednalo o cvičení dvou asijských zemí, může to dát NATO možnost srovnat vlastní letouny s těmi čínskými. Tedy alespoň v některých směrech.

Letoun J-10B i Zdroj fotografie: Uživatel Alert5 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Když se spolu rozhodnou cvičit letectva Pákistánu a Kataru, může se to zdát být pro zbytek světa, tedy včetně NATO, docela nezajímavé. Na první pohled ale může taková zpráva klamat a její význam se změní v okamžiku, kdy vyjde najevo, že se do cvičení zapojují katarské letouny Eurofighter Typhoon a pákistánské Chengdu J-10C Firebird. Rázem se z toho stává příležitost, jak porovnat moderní čínský a západní letoun, což může nabídnout zajímavá data.

Letadla mají Katar a Pákistán krátce

Eurofioghter Typhhoon se dostal do výzbroje Kataru po uzavření dohody o jeho nákupu v roce 2017, a první letouny dostal v roce 2022, uvádí Wikipedia. Ve výzbroji je má i několik západoevropských zemí a jejich nejnovější verze patří ke špičkám 4,5. generace. J-10C je zase nejmodernější verzí tohoto čínského letounu a je řazena na stejnou úroveň. Pákistán ji přitom začal rovněž dostávat v roce 2022, uvádí Wikipedia.

Eurofighter Typhoon odpaluje střelu ASRAAM. iZdroj fotografie: Geoffrey Lee / Creative Commons / OGL
Eurofighter Typhoon odpaluje střelu ASRAAM

Schopnosti obou letounů lze laicky těžko posuzovat. EurAsianTimes upozorňuje, že jde o velice dobře vybavená letadla, která mají třeba špičkové radary AESA a využívají moderní evropské a čínské střely vzduch-vzduch dlouhého doletu. Západní státy mohou z výsledků cvičných letů částečně zjistit, jak je na tom je čínské letectvo, protože jeho moderní letouny budou minimálně tak schopné jako pákistánské. Pro Pákistán je to zase možnost, jak alespoň trochu posoudit možný výsledek střetu s francouzskými Dassault Rafale ve výzbroji Indie.

Čínský letoun je lehčí a jednomotorový

Mezi stroji jsou pochopitelně rozdíly; J-10 je lehčí jednomotorový, uvádí Airforce-Technology, a naopak Eurofighter má motory dva. Čínský je o něco málo pomalejší, i když rychlost Mach 1,8 je stále více než dostačující, a evropský letoun pak dosahuje rychlosti Mach 2. A i když je J-10 delší než Eurofighter, má nižší vzletovou hmotnost, menší dostup a nižší nosnost zbraní. Naopak by ale jako lehčí letoun mohl být o něco mrštnější.

Víceúčelový stíhací letoun J-10, Čína

Čínský letoun J-10C může být skvělou alternativou za nejlepší americkou stíhačku F-16, objevit se může dokonce i v NATO

Oba letouny mohou nést řadu vyspělých zbraní včetně naváděných a klouzavých pum nebo střel vzduch-vzduch. Eurofighter má mimochodem možnost nést také řízené střely Taurus KEPD 350 a Storm Shadow, uvádí Airforce-Technology, a rovněž může být vyzbrojen nejvyspělejší radarově řízenou střelou NATO MBDA Meteor s dosahem až 200 kilometrů. J-10 může zase odpalovat čínský protějšek PL-15, ovšem u ořezané exportní verze PL-15E má dosah jenom 145 kilometrů kilometrů, doplňuje Wikipedia.

Letoun J-10C

Který z letounů hodnotíte jako lepší a v čem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články