Zajímavý problém ruských Suchojů Su-34: když odpalují rakety, křídla se jim přehřívají. Konstrukční slabinu je ale možné vyřešit

Stíhací bombardér Su-34 je nejspíše nejmodernější letoun svého druhu na planetě, ale má i konstrukční chyby, kvůli nimž není tak dobrý, jak byl prezentován.

Letoun Su-34 při manévru i Zdroj fotografie: Vitalij V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jednou z nejvychvalovanějších zbraní ruského letectva býval stíhací bombardér Suchoj Su-34 Fullback, který unese těžký náklad, a to nejen co se bombardovací výzbroje týče – má i omezené možnosti stíhacího boje. V reálných situacích se však ukázalo, že má řadu nedostatků, a pokud se přiblíží k frontě, může být kvůli nim sestřelen. Ruským konstruktérům se je sice daří díky získaným zkušenostem minimalizovat, ale není to optimální.

Odstranění nedostatků a prodloužení doletu

Společnost Suchoj již vyrobila minimálně 156 sériových stíhacích bombardérů Su-34, uvádí Wikipedia, z nichž všechny obdrželo ruské letectvo. Jejich výroba stále pokračuje a aktuálně se do výzbroje dostává modernizovaná verze označovaná jako Su-34M, která existuje od roku 2021. Ale v roce 2024 na ní konstruktéři provedli další úpravy, uvádí TopWar – jednat se má o změny dle bojových zkušeností, které odstraňují některé nedostatky a zvyšují dolet.

Suchoj Su-34 při startu iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
Suchoj Su-34 při startu

Nejzásadnější změnou Su-34 má být v roce 2024 speciální žáruvzdorný plech s titanových povrchem. Focus uvádí, že měli technici jeho instalací odstranit konstrukční slabinu bombardéru, konkrétně přehřívání křídel způsobené startem nesených raket. Důvodů k přehřívání mohlo být více, nejenom spaliny z raketových motorů, ale třeba i elektronika, tření vzduchu při vysokých rychlostech a další. Titan s vysokým bodem tání to však má vyřešit.

Suchoj Su-34 odpaluje řízené střely

Bombardér Su-34 je dvoumotorový, má délku 23,34 m a rozpětí křídel 14,4 m. I při své velikosti však dokáže dosahovat maximální rychlosti Mach 1,8, což teoreticky může nějaké zahřívání způsobit. Unese až 14 tun výzbroje, mezi jinými řízené střely Ch-38 a Ch-59. Kromě klouzavých pum jsou podobné zbraně odpalovány z bombardéru často, protože ho pomáhají udržovat mimo dosah protivzdušné obrany, čímž je možné zamezit jeho sestřelení.

Letoun byl zkonstruovaný i k tomu, aby užíval pumy nebo střely s krátkým dosahem, ale ukázalo se, že je Su-34 nejsnadnějším cílem ze všech ruských letadel, přičemž ho neochrání ani elektronická protiopatření. Takže jediným řešením, jak zamezit ztrátám, je držet ho z dostřelu protiletadlových raket. Nová verze má i novou přídavnou nádrž, což zvyšuje její dolet, a je tedy snazší ji držet na vzdálenějších letištích, aby nebyla v dosahu dronů.

Suchoj Su-34 při bombardování

Jaký byl podle vás důvod přehřívání křídel Su-34?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články