Rusko se pokouší na svůj nejmodernější bojový letoun instalovat technologie, kterou Američané využívají již od minulého století.
Nejmodernější ruský bojový letoun Suchoj Su-57 Felon je obavy vzbuzující stroj, ale zároveň je s ním spojeno mnoho pochybností o jeho schopnostech. Jednou z nich je tzv. stealth, tedy obtížná zaměřitelnost radarem. Podle mnoha odborníků ji sice má, ovšem na mnohem nižší úrovni než jeho případní američtí soupeři. Zlepšit by to nicméně mohly ploché trysky, pakliže se je Rusům podaří správně zkonstruovat a na letoun namontovat.
Ploché trysky sníží odraz hlavně zezadu
Su-57 je poháněn motory AL-41F-1 a disponuje klasickými kruhovými tryskami, které jsou vektorovatelné a propůjčují vysokou manévrovatelnost. Nové verze letounu by přitom měly dostat nové motory AL-51F-1, uvádí Twz, s nimiž by se měly jeho schopnosti zlepšit; konstruktéři se je pravděpodobně budou snažit osadit i tzv. plochými tryskami. Alespoň to naznačují snímky ukazující jeden z prototypů, kde je podobná tryska na jednom ze dvou motorů.
Instalace plochých trysek by mohla Su-57 zlepšit jeho stealth, uvádí MilIn, jelikož mají obecně trysky podobného typu mnohem menší radarový průřez, což by se jistě projevilo na radarové viditelnosti letounu zezadu – důležité to je hlavně proto, že má aktuálně dobrou schopnost stealth pouze z přední části. Podobná tryska navíc pomáhá snižovat i tepelnou signaturu, což ho zase maskuje proti zařízením využívajícím infračervené zaměřování.
Plochou trysku může mít Su-57M
Užívání takzvané ploché trysky není v letectví vůbec ničím novým. Defence-Ua uvádí, že ji Američané otestovali již před 38 lety a je zavedena na bojovém letounu Lockheed Martin F-22 Raptor. Technologie je však konstrukčně náročná mechanicky i na materiály. Ruští konstruktéři tak budou muset tyto překážky překonat, a je velikou otázkou, zda se jim podaří trysky dostat do funkční podoby a nainstalovat ji na očekávanou modernizovanou verzi Su-57M.
Tryska má nicméně i svá negativa – jedním z nich je snížení tahu motorů oproti těm s klasickými kruhovými tryskami. Su-57 se však s dosud užívaným motorem AL-41F-1 potýká s problémem nedostatečného tahu, kvůli čemuž nemá schopnost supercruise, tedy letu s nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování. Nový motor by mu to měl však již zajistit, ačkoliv není známo, zda to bude možné i s případným novým typem trysky. Nehledě na to, že ruské letectvo zatím letouny s ní ani neobjednalo (ale možná k tomu dojde později).