Letouny F/A-18 Super Hornet jsou po modernizaci na Block III skvělé „vražedné stroje“, které do důchodu rozhodně nepůjdou

Ačkoliv jsou letadla Super Hornet určena hlavně pro operace nad mořem, slouží také k těm pozemním. S posledním vylepšením se navíc vrací na světovou špičku.

Letoun F/A-18 Super Hornet nad palubou letadlové lodi USS Gerald R. Ford i Zdroj fotografie: Námořnictvo USA
                   

Letoun Boeing F/A-18E/F Super Hornet je hlavní bojovou silou amerického námořnictva, ale ve službě je také u australského letectva a v Kuvajtu. Ale ačkoliv je velmi dobrý a silný, přirozeně postupem let zastarává a tzv. se olétává. Tyto problémy má řešit modernizace označovaná jako Block III, pro níž se rozhodli jak američtí námořníci, tak australská armáda. Z F/A-18E/F udělá ještě vražednější letoun, který tak rozhodně nemíří do důchodu.

Super Hornet byl postupně vylepšován

Letoun Super Hornet vstoupil do služby amerického námořnictva v roce 1999, uvádí NavAir, a byl v podstatě výrazně vylepšenou a zvětšenou variantou McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Později si ho koupilo také australské letectvo, a následně i Kuvajt. Vývoj letounu přitom pokračoval, a američtí námořníci nejprve dostali modernizaci Block II, což byla standardní verze letounu, ale v roce 2020 se pak objevila poslední modernizace Block III. Kromě amerického námořnictva si ji pořídí i Austrálie, i když původně chtěla letadla vyřadit.

Letoun F/A-18 Super Hornet nad palubou letadlové lodi USS Gerald R. Ford iZdroj fotografie: Námořnictvo USA
Letoun F/A-18 Super Hornet nad palubou letadlové lodi USS Gerald R. Ford

Rozměry nebo výkonové parametry F/A-18E/F Super Hornet se při modernizaci nemění, což se týká především jeho vnitřního vybavení. Jednou ze změn je počítač misí DTP-N se zhruba 17krát vyšším výkonem oproti předchozímu typu, uvádí NationalInterest. Letoun také dostane schopnost sdílet informace prostřednictvím datového spojení Tactical Targeting Network Technology. Tato vražedná „pavučina“ je nesmírně efektivní, i když údajně ne tolik jako u letounů 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II (ty nicméně nemá každý).

Super Hornet Block III má dlouho životnost

Letoun ve verzi Block III bude mít životnost 10 tisíc letových hodin, kdežto starší Block II má jenom 6 tisíc hodin, což ho umožní udržet ve službě déle. Díky lepšímu tvaru přídavných nádrží se má prodloužit jeho dolet – hlavně u námořnictva je to důležité, protože letouny F-35C se zrovna velkým doletem nevyznačují, a například v rozlehlých prostorách Pacifiku by bylo nevýhodné mít na letadlových lodích jenom letouny s krátkým doletem. Piloti se také mohou těšit na jednoduchý, velký a přehledný multifunkční displej v kabině.

České letouny JAS-39 Gripen

České letouny JAS-39 Gripen útočily na F-16, F/A-18 Hornet nebo Mirage 2000 ve Španělsku, úkol to pro ně nebyl jednoduchý

F/A-18E/F Super Hornet je v jedno i dvoumístném provedení vybavený dvojicí motorů. S jejich pomocí může dosahovat maximální rychlosti Mach 1,6, uvádí Wikipedia, a kromě rychlopalného kanonu může nést přes 8 tun zbraní na 11 závěsnících. Jde o různé typy amerických střel vzduch-vzduch, vzduch-zem, přesně naváděné a klouzavé pumy, protilodní střely nebo miny. To z něj ve spojení s moderním radarem typu AESA a systémy elektronického boje dělá velice silný univerzální letoun 4,5. generace a nebezpečného protivníka.

Australský F/A-18 Super Hornet

Co si myslíte o letounech Super Hornet?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články