Turecko chce mít co nejdříve vlastní letoun 5. generace, díky němuž by se stalo více nezávislé. Mohl by posílit jeho pozici jakožto výrobce vyspělých zbraní.
Turecko je podle všeho na úspěšné cestě, jak dostat do výzbroje letoun 5. generace. Jeho prototyp označovaný jako TAI TF Kaan prokazatelně létá a jeho konstruktéři pokračují v jeho úpravách a testech, aby se z něj nakonec mohl stát sériově vyráběný letoun. Armádní Zpravodaj je však přesvědčený, že Turecko potřebuje ještě několik let k dosažení konečného úspěchu, ale je na velmi dobré cestě mít letoun srovnatelný se světovou špičkou.
Kaan už létá, ale dostane lepší stealth
Projekt letounu Kaan nabral v Turecku na důležitosti v okamžiku, kdy ho Amerika vyřadila z programu Lockheed Martin F-35 Lightning II, protože si pořídila ruský systém PVO S-400. Prototyp letadla nakonec uskutečnil první let v únoru 2024, uvádí Wikipedia, a pro zemi je prioritou, neboť má ambice být důležitou regionální velmocí, k čemuž silné letectvo potřebuje. Kaan má ambice vyrovnat se tomu nejlepšímu na světe a Turecko tomu podřizuje vše.
Turkey TAI TF kaan 5 🚀#aviation $PARAM $BLOCK pic.twitter.com/IpQ9brIoWb
— World Fighters (@talkmillitary) March 20, 2024
Nejnovější informace o projektu přitom naznačují, že další stavěný prototyp bude mít oproti současnému významné změny v designu. ArmyRecognition spekuluje, že by měly hlavně zlepšit schopnosti v oblasti stealth, což samozřejmě vyžaduje nejen optimalizovaný tvar, ale i speciální materiály pohlcující radarové paprsky, upozorňuje Armádní Zpravodaj. Je velkou otázkou, jakými technologiemi Turci disponují, ale určitě není na místě je podceňovat.
Také výzbroj TAI TF Kaan bude turecká
Armádní Zpravodaj zjistil, že se program Kaan údajně vyvíjí tak dobře, že by mohl být zařazen do výzbroje již v roce 2028, spekuluje NationalInterest. Turecku však zbývá i úkol nahradit používaný americký motor domácím, aby se zbavilo závislosti na cizích dodavatelích. Také musí úspěšně dotáhnout instalaci všech technologií od radaru až třeba ke sdílení dat a zbraní, protože by letoun měl využívat primárně turecké zbraně, jako jsou střely vzduch-vzduch Peregrine nebo Gökhan, ale i střely a pumy proti pozemním a námořním cílů.
Dvoumotorový Kaan má dosahovat rychlosti 1,8 Mach, mít jednomístnou kabinu a být poměrně veliký, jeho délka je 20,3 metrů. Ovšem jaký bude ve skutečnosti, bude možné posoudit, až bude zcela hotový – záležet nebude ani tak na velikosti a rychlosti, jako na jeho technologiích a zbraních. Už teď mu ovšem věří nejen Turecko, ale i další země. Třeba Saúdská Arábie uvažuje o koupi stovky letounů Kaan, protože ani jí nechce Amerika prodat F-35.