Rusko „na papíře“ zásadně zmodernizovalo bombardéry Tupolev Tu-95: i když jsou velmi staré, tak stále nenahraditelné

Rusko dodnes nedokázalo představit náhradu za desítky let staré bombardéry Tupolev Tu-95. Pokouší se je ale zmodernizovat, i když ani to zatím nevypadá na úspěch.

Tupolev Tu-95, ruský bombardér i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Ruské federace
                   

V ruských útocích na ukrajinské území hrají naprosto klíčovou roli vrtulové bombardéry Tupolev Tu-95, z nichž piloti mj. odpalují řízené střely. Letouny jsou to sice letité, ale dodnes velmi schopné a odolné; navíc jich má federace ve výbavě poměrně velké množství, které zatím nedokáže novějšími modely efektivně nahradit. Neznamená to ale, že šlo o něco „špatného“, na využívané mise jsou zcela dostačující, a třeba i Spojené státy provozují flotilu letitých Boeing B-52 Stratofortress, s nimiž po modernizaci počítají ještě na další desítky let.

Přesné počty bombardérů Tu-95 jsou neznámé

I federace s letouny Tupolev Tu-95 do budoucna počítá a řadu už jich modernizovala, případně aktuálně modernizuje, na verzi MS, a od roku 2018 k ní přidala ještě typ MSM. V jaké se nyní projekt nachází je samozřejmě diskutabilní, jisté ale je, že rozhodně není u konce. Ruské letectvo by mělo v současnosti disponovat 60 bombardéry Tupolev Tu-95 (alespoň tak to deklaruje), ale některé zdroje tvrdí, že jich má o pět méně. Některé z nich mohou být navíc poškozené z prosincových ukrajinských útoků na základnu Engels ležící jihovýchodně od Moskvy.

Bombardéry Tupolev Tu-95 byly vyráběny v letech 1952 až 1993. Během jejich projektování dostali sovětští konstruktéři za úkol vytvořit bombardér s dlouhým doletem a dostatečnou nosností. Pro pohon zvolili čtveřici turbovrtulových motorů Kuzněcov NK-12 (na stejném principu měl mít mj. původně pohon i Boeing B-52 Stratofortress). Ruský Tu-95 má přitom osm vrtulí, u každého motoru dvě, které se otáčí na opačnou stranu. To mj. také znamená, že je stroj velice hlučný.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Velké Británie / Creative Commons / OGL
Bombardér Tupolev Tu-95 doprovázený britským letounem Eurofighter Typhoon

Letoun má sedmičlennou osádku a dosahuje délky 46,2 metrů, zatímco rozpětí křídel vychází na 50,1 metrů. Maximální rychlosti vyvine 925 kilometrů v hodině a jeho dolet je až 15 tisíc kilometrů; to ale záleží na nákladu. Vážit přitom může až 15 tun. Americký podzvukový bombardér B-52 je v parametrech ještě o něco lepší, ale faktem zůstává, že ruský Tu-95 má relativně levný provoz a není tak náročný na údržbu jako jiné ruské bombardéry. A právě z těchto důvodů je pro letectvo (alespoň prozatím) nenahraditelný.

Tupolev Tu-95 může odpalovat moderní střely

Modernizace na verzi MS měla začít v roce 2015 a spočívala v instalaci přijímače satelitního signálu, nových navigačních přístrojů, přistávacího zařízení i dalšího vybavení. Hlavně ale umožnila z letadel odpalovat nové typy řízených střel Ch-101/102, a protože jsou větší než starší Ch-55/555, dostala nové vnější závěsníky, kterých mohou nést osm. Starší střely pak bývají v rotačním zásobníku uvnitř trupu. Verze MSM mají navíc získat pasivní elektronicky snímaný radar a modernizované motory, a rovněž u nich zmizí ocasní věž.

Podle některých expertů ale nemusí být modernizace bombardéru Tupolev Tu-95 dostatečná, protože se netýkala samotné struktury trupu. Ta totiž může být dlouhým používáním, zvláště za současného konfliktu na Ukrajině, nadměrně namáhána. Problémem Ruska je, že nemá stroje jak nahradit, neboť jejich výroba skončila již před 30 lety. Otázkou tedy zůstává, jak dlouho ještě mohou letadla ve výzbroji za současného stavu vydržet.

Jaký je Tu-95 ve srovnání s konkurenčním B-52?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články