Turci utahují smyčku kolem F-35. Pouští do výroby prototyp vlastního letounu 5. generace, který ji brzy vyzve

V řadě druhý prototyp letounu 5. generace ukazuje na rychlý vývoj. O výsledný produkt mají už teď zájem některé země, a další budou jistě následovat.

TAI TF Kaan, turecký letoun 5. generace i Zdroj fotografie: TUSAS
                   

Turecko patří k zemím, které se snaží dohnat velmoci, tedy Ameriku, Čínu a Rusko v konstrukci letounu 5. generace. Chce tak narušit hegemonii těchto zemí v dodávkách, a zároveň si ukousnout z leteckého trhu, protože existují země mající o podobné stroje enormní zájem. Turecko je na dobré cestě, i když musí vyřešit i zásadní problémy. Redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že jeho postup dokladuje již druhý prototyp TAI TF Kaan.

Vývoj Kaan byl pro Turecko nutnost

S myšlenkou mít vlastní letoun 5. generace začalo Turecko koketovat již v roce 2010, uvádí Wikipedia, ale tehdy byli partnery při konstruování a výrobě amerického Lockheed Martin F-35 Lightning II, takže projekt neměl takovou prioritu. Vše se však změnilo poté, co bylo z programu Američany vyřazeno kvůli koupi ruského systému S-400. Vývoj tak nabral na síle a první prototyp Kaan se vznesl k nebi v únoru 2024, a následovat ho má druhý.

Je jasné, že má vysokou prioritu, přičemž jeho druhý prototyp TheAviationist odvodil z fotografií na sociálních sítích (výše). Stále je na výrobní lince a chybí mu některé zásadní části, ale jeho první let je v plánu v roce 2026, což Turecko posune blíže k sériové výrobě a zavedení do výzbroje během 30. let 21. století. Navíc ve světě existuje několik zájemců 2 stovku jich chce koupit Saudská Arábie, protože dlouhou dobu marně usiluje o americké F-35.

Američané váhají s dodávkou motorů

Armádní Zpravodaj je názoru, že se může stát turecký TAI TF Kaan konkurencí pro americké a čínské letouny 5. generace, a možná i pro ruské, ale ty mají problémy s výrobou. Američané si uvědomují, tak Kongres dokonce blokuje dodání domácích motorů F110 používaných na prototypech Kaanu, byť není potvrzeno, že je důvodem obava z konkurence. EurAsianTimes uvádí, že sériové turecké letouny by pak měly být poháněné domácím motorem TF35000, ale otázkou zůstává, jak dlouho potrvá vývoj, a zda to program Kaan nezdrží.

Let dronu AN-196 Liutyi

Ukrajinci zasáhli 1 700 km za hranicemi klíčového dodavatele k výrobě výbušnin. Vsadili na svou osvědčenou zbraň

Turecký letoun každopádně slibuje velmi dobré parametry a schopnosti. Má být 20,3 metrů dlouhý a osazený 2 motory, které mu dodají rychlost Mach 1,8 a dostup téměř 17 kilometrů. Disponovat má také radarem typu AESA, infračerveným elektrooptickým senzorem nebo schopností spolupracovat s doprovodnými drony. V trupu má mít 8 závěsníků, a dalších 6 na křídlech. Používat má hlavně turecké zbraně od střel typu vzduch-vzduch, přes vzduch-zem nebo přesně naváděné pumy, a umožní nespoléhat se na americkou výzbroj.

Let tureckého letounu TAI TF Kaan

Jaký podle vás bude Kaan ve srovnání s F-35?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Oto Dufek

Zobrazit další články