Turecko si pořídí nejmodernější verzi stíhaček F-16. Přesto muselo slevit, chtělo letouny páté generace

Ve výrobě jsou v současnosti jen tři typy stíhacích letounů páté generace. Na jejich získání je fronta, země si většinou vybírají, kterým spojencům je prodají.

i Zdroj fotografie: Jerry Gunner / Creactive Commons / CC BY
                   

Turecko muselo slevit ze svých požadavků na modernizaci letectva a nejspíše nebude disponovat letadly páté generace. Sice po nich toužilo, ale zatím jsou pro něj tyto nejmodernější stíhačky světa zapovězeny. Po dohodě v USA by ale země měla získat nejmodernější typy stíhacích letadel F-16. Jsou mnohem schopnější než současné turecké stroje, ale není to přesně to, co si regionální velmoc přála. Lepší letadla se země pokusí vyrobit sama.

Ruský S-400 se Američanům nelíbí

Turecko mělo původně získat více než stovku amerických F-35 a podílet se i na jejich výrobě. Ale doplatilo na to, že si i přes nesouhlas Spojených států koupilo ruský protivzdušný systém S-400. To i přes to, že Američané nabízeli své zbraně. Jako reakci na krok Turecka ho z programu F-35 vyřadily. Možná to byl i trest. Oficiální zdůvodnění se odvolává na obavy, že data interakce S-400 a letounů F-35 se schopnostmi stealth by mohla Rusku pomoci vyvinout lepší obranu proti americkým letadlům.

iZdroj fotografie: Russian Ministry of Defence / Creative Commons / CC BY
Stanoviště systému S-400

Turecko se proto začalo velmi zajímat o ruské stíhací letouny páté generace Su-57. Ovšem Rusko má již řadu let s jejich produkcí potíže. Samo má ve výzbroji jen jednotky kusů, mluví se zhruba o deseti, a to včetně prototypů. Po útoku na Ukrajinu navíc západní státy uvalily na zemi sankce a té se nedostává mnoha moderních technologiích. Na nich jsou přitom moderní ruské zbraně postavené. Reálně tedy hrozí, že Rusko nebude schopno dostatečný počet letadel vyrábět, nebo budou ve snížené kvalitě.

O možnosti, že si Turecko pořídí F-16, se již nějakou dobu spekuluje, ale nic nebylo potvrzeno. Podle neoficiálních informací se tato otázka měla ocitnout na stole při diskutování o tom, zda Turecko podpoří vstup Švédska i Finska do NATO. Země s tím měla veliké problémy údajně kvůli tomu, že severské státy poskytují azyl mnoha Kurdům. Ačkoli to nikdo oficiálně nepotvrdil, když Turecko nakonec kývlo, začal se rozebíhat i obchod s F-16.

Nová letadla F-16 a modernizace starších

Turecko je vlastní, ale ve starších verzích, které se nemohou té nejmodernější rovnat. Podle dostupných informací by nyní mělo získat asi 30 nových F-16 Blok70/72 a zhruba 70 svých starších letounů nechat modernizovat na tuto verzi. Sice nepůjde o letadla páté generace, ale mezi letouny generace čtvrté jde o špičku. Mají například radar AESA, jímž současné turecké stíhačky nedisponují.

Také by mělo získat nejnovější verzi radarem naváděných raket vzduch-vzduch AMRAAM, které mají mnohem větší dosah a jsou odolnější proti rušení než starší verze, jež Turecko používá. Země moderní letadla kvůli svým ambicím potřebuje. Třeba i jako protiváhu silnému izraelskému letectvu. Ale i řeckému, ruskému nebo syrskému, které mělo získat moderní verze letadel MiG-29.

iZdroj fotografie: Bangladesh Air Force / Creative Commons / CC BY-SA
MiG-29

Ve snahách získat letoun páté generace ale Turecko pokračuje. Nyní se spoléhá hlavně na svůj program TF-X. Na jeho vývoji stále se zlepšující turecký letecký průmysl pracuje již několik let. Model tohoto letounu v měřítku 1 : 1 vystavilo Turecko na veřejnosti už v roce 2019 na aerosalónu v Le Bourget v Paříži.

Turecko a Pákistán pracují na novém stroji

Už předtím v říjnu 2018 bylo oznámeno, že byly vybrány motory pro letoun TF-X jeho budoucím výrobcem tureckou firmou TAI (Turkish Aerospace Industries), šlo konkrétně o modely F110-GE-129 nebo F110-GE-132. Derivát motoru F110 bez přídavného spalování, tedy motor GE F118, totiž vyrábí turecká státní firma Eskisehir Tusas Engine Industries, sesterská společnost TAI na zakázku pro USA. 

iZdroj fotografie: Uživatel JohnNewton8 / Creactive Commons / CC BY-SA
Maketa TF-X

Nicméně turecká strana se netají tím, že ve svém novém letounu 5. generace uplatní i transfer technologií z Ruska, i když současné sankce to poněkud komplikují. Jak je vidět na příkladu systému S-400, Turci si ale umí v tomto směru poradit. Přesto se Turecko v únoru 2022 nakonec dohodlo na partnerství při dalším vývoji TX-F i s Pákistánem. Spekuluje se, že především kvůli vysokým nákladům na vývoj takovéhoto stoje. Turecko se totiž dlouhodobě potýká s ekonomickou krizí.

Prototyp stíhacího letounu by podle zveřejněných plánů měl být představen v roce 2023 a o dva roky později je naplánovaný jeho první let. Výroba by pak měla začít v roce 2029, i když projekt mohou pochopitelně potkat různé těžkosti. Každopádně jak Turecko, tak Pákistán potřebují moderní letadla kvůli konfliktům, do nichž mohou být vzhledem k „horkým místům“ ve svých regionech zapojeny. Také ale logicky hodlají stíhačku nabízet dalším zájemcům, neboť náklady se samozřejmě musejí vracet.

Jak hodnotíte rozhodnutí Turecka spolehnout se na F-16 a pak vlastní letadlo?

Zdroj: MilitaryWatchMagazine, Firstpost

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články