Ukrajinci nevědí, kdo bude pilotovat nové stíhačky. Sen o jednom z největších letectev Evropy se rozpadá

Ukrajinské letectvo má v plánu pořídit si 250 moderních bojových letounů. Jenomže vycvičit pro ně piloty a potřebný personál bude otázka mnoha let.

Letoun JAS-39 Gripen i Zdroj fotografie: GoodFon
                   

Ukrajina má veliké plány na vybudování mohutného vojenského letectva, jednoho z největších v celé Evropě. Je to pochopitelné, jelikož potřebuje mít dostatečnou sílu, aby v budoucnu odradila Rusko od dalšího útoku, k čemuž plánuje pořídit 250 moderních letounů 4,5. generace. Redakce Armádního Zpravodaje ale musí konstatovat, že to rozhodně nebude jednoduché, jelikož letectvo není jenom o letadlech, ale také o pilotech a personálu.

Ukrajina plánuje Rafale a Gripen

Výhled ukrajinského letectva do příštích let je impozantní. Má dohodu se dvěma zeměmi, konkrétně s Francií a Švédskem. Twz uvádí, že z první z nich by si měla pořídit 100 letounů Dassault Rafale, zatímco s druhou jsou plány ještě větší, konkrétně se jedná o 150 letounů Saab JAS-39 Gripen především v moderní verzi v E/F, i když v počátcích možná ukrajinské letectvo dostane i několik starších typů C/D, jaké dnes používá i české letectvo.

Testovací stroj A-100LL

Kreml je vzteky bez sebe. Ukrajinci pohřbili Beriev A-100LL, který je budoucností ruských letounů včasného varování

Armádní Zpravodaj se nicméně domnívá, že mohou plány ukrajinského letectva narazit na několik problémů. GeekWeekInteria potvrzuje, že prvním z nich jsou peníze, i když není vyloučeno, že by alespoň některé letouny mohly být zakoupeny ze západní pomoci. Druhým, a možná složitějším problémem, je personál. Pro tolik letadel bude nutné mít dostatek pilotů, rozhodně více než 250, jelikož se střídají. Navíc to není jenom o pilotech. Nutný je rovněž obslužný personál jako technici, pozorovatelé a další.

Ukrajinské letectvo bude komplikované

Ukrajinské letectvo má sice zkušené piloty, ale ti jsou v současnosti zapojeni do bojových operací, a rozhodně nelze očekávat, že by jich šlo nějaký větší počet přeškolit. Mnozí z nich navíc před nedávnem prošli výcvikem na letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon, což je další západní letoun v ukrajinské výzbroji. Armádní Zpravodaj se domnívá, že příliš mnoho typů letadel bude síly na výcvik personálu jenom rozptylovat a vše komplikovat.

Ukrajinští vojáci

Video: 2 ukrajinští speciálové rozprášili mnohonásobnou přesilu. Rusové to potupně „projeli“

Platí ale také, že vycvičit piloty a personál na všechny stroje najednou Ukrajina potřebovat nebude. Byl by to nadlidský úkol, protože úplný nováček potřebuje cvičit 3 až 4, roky než je opravdu schopen pilotovat moderní letoun v reálném boji. Platí přitom, že nikdo není schopen vyrobit a dodat všechny letouny třeba během jednoho roku. DefenseMirror uvádí, že Saab je za rok schopen vyprodukovat 20 až 30 letounů, ačkoliv pokud by otevřel dokončovací linku a testovací centrum na Ukrajině, jejich počet by byl dvojnásobný.

Jak komplikované bude pro Ukrajinu vycvičit piloty a personál na 250 letounů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články