Letounům hrozí ve vzduchu nebezpečí sestřelení, což je situace, s níž se pilot může – ale nemusí – vypořádat. V případě F-16 MLU mu má ovšem pomoci speciální systém.
Jestliže se na letadlo zaměří nějaký typ protiletadlové střely, neznamená to, že by byl jeho osud zpečetěný. Existují způsoby, jak se proti ní může pilot bránit, ale k tomu musí samozřejmě vědět, že na něj letí. Takovou schopnost mají i ukrajinské letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon, na nichž je nainstalován systém varování před přilétajícími střelami.
Piloti zavčasu vědí, že na ně střela letí
Záběry ukrajinských letounů F-16 MLU ukazují, že jsou jejich součástí speciální pylony Terma PIDS+ osazené protiraketovým výstražným systémem Hensoldt AAR-60(V)2, uvádí MilIn. Díky němu by piloti měli vědět, když k nim nějaká protiletadlová střela míří a měl by jim zajistit obranu. Na letadle mají být takové pylony dva, každý se třemi senzory, což by mělo pokrýt prostor kolem celého letounu. Informace ze senzorů jsou také přenášeny do kokpitu.
Dánská společnost Terma na svých stránkách uvádí, že lze její zařízení použít na klasických závěsnících; použité bylo i na dánských, belgických a norských – a pravděpodobně i na dalších letounech F-16 – tedy na těch, které má aktuálně ukrajinské letectvo. Výhodou je, že lze systém ze závěsníku jednoduše sundat a přemístit na jiný. Letectvo si jich pak nemusí pořizovat tolik, ale využije je vždy jenom na letounech, které se zrovna vydávají do akce.
Ani pasivně naváděné střely nejsou problém
Společnost Hensoldt na stránkách uvádí, že její systém AN/AAR-60 známý jako MILDS je určen k detekci infračerveně naváděných střel. Ty jsou, na rozdíl od radarem naváděných střel, zcela pasivní a nevysílají žádný signál. V okamžiku, kdy systém střelu zaznamená, přenese informaci do kokpitu, kde ji zpracuje počítač. Komplex pak dokáže navrhnout optimální schéma odpálení plev z modulu Flare-Up rovněž umístěného na pylonu PIDS+, aby střelu zmátl.
Letoun F-16 je vybaven 9 závěsníky pod trupem a křídly, takže pokud systém dva z nich obsadí, ponese sice menší počet zbraní, ale konstrukce letadla počítá s tím, že budou některé využity i pro různé senzory. V situaci, kdy letouny stanou proti nepříteli se silnou protivzdušnou obranou a vyspělým letectvem, je schopnost vědět o blížícím se útoku pravděpodobně mnohem užitečnější než mít třeba o dvě střely nebo pumy více.