Vrtulníky jsou pro operace vojenských lodí užitečné a mnohdy nezbytné. Ty pilotované by přitom mohly do budoucna nahradit drony.
Větší vojenská plavidla mají v současnosti na palubě přistávací plochu pro vrtulníky, které jsou pro jejich operace životně důležité. Zajišťovat totiž dokáží rychlé spojení s pevninou nebo mezi jednotlivými plavidly, a též mohou přepravovat osoby a náklad, nebo lépe, sloužit jako průzkumné a bojové prostředky, případně mohou přepravit vojenský výsadek k nějaké akci. S rozvojem dronů ale začínají úvahy, zda je opravdu nutné pilotované vrtulníky na lodích mít. Britové budou zřejmě testovat autonomní dron Proteus.
Nízká cenu a všestranné využití
Proteus vyvíjí pro britské námořnictvo místní pobočka společnosti Leonardo, uvádí MilIn s tím, že jde o vrtulníkový typ dronu, jehož přesné parametry ale nejsou dosud známé. Měl by však používat řadu dílů ze současných vrtulníků, díky čemuž budou náklady na výrobu sníženy co nejvíce. Sloužit pak bude nejspíše z palub válečných lodí a plnit celou řadu úloh.
With its modular mission bay, Proteus RWUAS could be employed by the RN in the in the ASaC, ASW or logistics role.https://t.co/2dVqOzYPCL pic.twitter.com/htyd8BRJ6M
— Navy Lookout (@NavyLookout) January 7, 2025
Specifikem dronu má být jeho modulární nákladový prostor, uvádí Leonardo na svých internetových stránkách. To znamená, že bude sloužit buď přímo k přenášení nákladu, ač není jisté, zda je počítáno i s převozem osob, případně bude osazen nějakým modulem přímo k řešení určitého úkolu. Účastnit by se tak mohl například protiponorkového boje tím, že by nesl detekční bóje nebo jiné prostředky k lokalizaci ponorek. Vyloučit nicméně nelze ani variantu, že by měl na palubě lehké protiponorkové torpédo a na cíle přímo útočil.
Parametry by mohl být jako lehký vrtulník
Hmotnost dronu Proteus by se měla pohybovat mezi 2 až 3 t, uvádí NavalNews, ale žádné bližší podrobnosti nejsou známé. Například rychlost a dostup by však mohly být podobné lehkým vrtulníkům, takže by max. rychlost nejspíše nebyla vyšší než 300 km/h. Jestliže to bude pravda, mohl by Proteus nést náklad zhruba do hmotnosti 1 t, i když to je jenom spekulace.
Proteus by měl ale v první řadě sloužit jako demonstrátor různých technologií, takže je pravděpodobné, že pokud se osvědčí, bude ještě v mnohém upraven. Výrobce tvrdí, že při jeho vývoji využívá různé digitální technologie a 3D tisk, což by mělo náklady na jeho sestrojení co nejvíce snížit. Jestli ale budou podobné drony opravdu schopné nahradit pilotované vrtulníky, se pravděpodobně ukáže až v průběhu několika let.