Americké letectvo je zdaleka nejmocnější na světě. Bombardér B-2 Spirit dominanci jenom podtrhuje, žádný lepší se dosud nenašel.
Na světě zatím neexistuje letecká síla schopná postavit se americkému letectvu. Má nejenom nejvyšší počet letadel, a to i těch páté generace, ale také nejlepší strategický bombardér světa – Northrop B-2 Spirit. S jeho pomocí může útočit po celé planetě a nepřátelé mají problém se proti němu bránit. Redakce Armádního Zpravodaje se pokusila z dohledaných zkušeností objasnit, co se uvnitř letounu nachází a k čemu ho může americké letectvo používat.
Letounů B-2 Spirit vzniklo jenom 21
První let bombardéru se datuje do roku 1989, tedy ještě do studené války, ale do služby v americkém letectvu se dostal až později a navíc Airforce-Technology uvádí, že plné operační schopnosti dosáhl teprve v roce 2003. B-2 Spiritů bylo vyrobeno 21, a jeden z nich byl zničen při nehodě v roce 2008, zatímco další byl vyřazen po nehodě v roce 2022. Na první pohled má letoun charakteristické rysy – pro schopnosti stealth má totiž tvar létajícího křídla.
V jeho vnitřku jsou umístěny čtyři motory General Electric F118 -GE-100, uvádí Wikipedia, a zjímavostí je, že nemají přídavné spalování jako klasické bojové letouny. Bombardér ho totiž nepotřebuje, jelikož je podzvukový – jeho maximální rychlost je Mach 0,95. Motory jsou přitom hluboko zapuštěné, což eliminuje infračervenou stopu letounu, a také z tohoto důvodu postrádá přídavné spalování produkující vysoké teploty, které by ho prozradily.
Letadlo má dvě vnitřní pumovnice, a pokud nese zbraně pouze v nich, je zachováno stealth. Oficiálně má nosnost 18 000 kg, i když některé zdroje připouští více. Je známo, že při použití protibunkrových pum GBU-57A/B neslo dvě, přičemž jedna váží 13 600 kg. Z toho vyplývá, že je nosnost vyšší než deklarovaná, i když Armádní Zpravodaj nevylučuje, že bombardér startoval s menším množstvím paliva, aby byl lehčí, a častěji ho tak musel při letu doplňovat.
Obří nosnost B-2, ale stísněná posádka
Osádku letounu B-2 tvoří standardně pilot a velitel letu, i když zde může být i třetí člen osádky. Na videu níže prozrazuje jeden z pilotů některé detaily o vnitřku kokpitu – podle něj je tam relativně málo místa a osádka se příliš nemůže pohybovat. Má však možnost rozložení malého provizorního lůžka, na němž si může jeden z osádky zdřímnout – což je i potřeba, nejdelší let bombardéru měl trval 44 hodin. K dispozici je pak také toaleta.
Kokpit je pro laika složitý, podobně jako u mnoha velkých letadel. TheaviAtionist uvádí, že každý ze dvou členů osádky má řídící páku, takže se mohou v pilotáži střídat, a před každým je pak trojice multifunkčních displejů. Pochopitelně nechybí ani komunikační přístroje a systémy pro zaměřování zbraní a další vysoce pokročilé technologie. Protože je z letounu špatný výhled, osádka často používá data z přístrojů, třeba z radaru schopného mapovat terén.
Velkou část letounu tvoří i nádrže na palivo – na jedno tankování je schopen uletět vzdálenost až 9 600 km, prozrazuje americké letectvo. Během dálkových akcí tak B-2 Spirit opakovaně čerpá nové palivo z tankovacích letadel, bez nichž se strategické bombardování neobejde. Americké letectvo ale plánuje letouny B-2 pomalu nahradit, a to modernějšími Northrop Grumman B-21 Raider podobného tvaru, které však budou o něco menší.
Co si myslíte o schopnostech bombardéru B-2?
