Video: pilot poskytl detailní pohled na vnitřek bombardéru B-2 Spirit. Zajímavá je ovšem i samotná konstrukce (fotografie)

Americké letectvo je zdaleka nejmocnější na světě. Bombardér B-2 Spirit dominanci jenom podtrhuje, žádný lepší se dosud nenašel.

Americký bombardér B-2 Spirit i Zdroj fotografie: GoodFon
                   

Na světě zatím neexistuje letecká síla schopná postavit se americkému letectvu. Má nejenom nejvyšší počet letadel, a to i těch páté generace, ale také nejlepší strategický bombardér světa – Northrop B-2 Spirit. S jeho pomocí může útočit po celé planetě a nepřátelé mají problém se proti němu bránit. Redakce Armádního Zpravodaje se pokusila z dohledaných zkušeností objasnit, co se uvnitř letounu nachází a k čemu ho může americké letectvo používat.

Letounů B-2 Spirit vzniklo jenom 21

První let bombardéru se datuje do roku 1989, tedy ještě do studené války, ale do služby v americkém letectvu se dostal až později a navíc Airforce-Technology uvádí, že plné operační schopnosti dosáhl teprve v roce 2003. B-2 Spiritů bylo vyrobeno 21, a jeden z nich byl zničen při nehodě v roce 2008, zatímco další byl vyřazen po nehodě v roce 2022. Na první pohled má letoun charakteristické rysy – pro schopnosti stealth má totiž tvar létajícího křídla.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

B-2 Spirit s GBU-57A/B

Satelitní snímky ukazují následky dopadu 6 bomb GBU-57A/B na hlavní íránské jaderné zařízení. Skoro nic se na pohled nezměnilo

V jeho vnitřku jsou umístěny čtyři motory General Electric F118 -GE-100, uvádí Wikipedia, a zjímavostí je, že nemají přídavné spalování jako klasické bojové letouny. Bombardér ho totiž nepotřebuje, jelikož je podzvukový – jeho maximální rychlost je Mach 0,95. Motory jsou přitom hluboko zapuštěné, což eliminuje infračervenou stopu letounu, a také z tohoto důvodu postrádá přídavné spalování produkující vysoké teploty, které by ho prozradily.

Vnitřní schéma bombardéru B-2 Spirit iZdroj fotografie: GoodFon
Vnitřní schéma bombardéru B-2 Spirit

Letadlo má dvě vnitřní pumovnice, a pokud nese zbraně pouze v nich, je zachováno stealth – v každé může oficiálně nést 9 000 kg, i když některé zdroje připouští více. Je známo, že při použití protibunkrových pum GBU-57A/B neslo dvě, přičemž jedna váží 13 600 kg. Z toho vyplývá, že je nosnost v pumovnicích vyšší než deklarovaná, i když Armádní Zpravodaj nevylučuje, že bombardér startoval s menším množstvím paliva, aby byl lehčí, a častěji ho tak musel při letu doplňovat. Celková nosnost B-2 je jinak 27 000 kg, ale to nese výzbroj i zavěšenou.

Obří nosnost B-2, ale stísněná posádka

Osádku letounu B-2 tvoří standardně pilot a velitel letu, i když zde může být i třetí člen osádky. Na videu níže prozrazuje jeden z pilotů některé detaily o vnitřku kokpitu – podle něj je tam relativně málo místa a osádka se příliš nemůže pohybovat. Má však možnost rozložení malého provizorního lůžka, na němž si může jeden z osádky zdřímnout – což je i potřeba, nejdelší let bombardéru měl trval 44 hodin. K dispozici je pak také toaleta.

CV9040 ve Švédsku

CV90 pro ČR jsou extrémně drahá, armáda mohla ušetřit 45 milionů na každém BVP, kdyby zvolila ASCOD. Byl ovšem horší

Kokpit je pro laika složitý, podobně jako u mnoha velkých letadel. TheaviAtionist uvádí, že každý ze dvou členů osádky má řídící páku, takže se mohou v pilotáži střídat, a před každým je pak trojice multifunkčních displejů. Pochopitelně nechybí ani komunikační přístroje a systémy pro zaměřování zbraní a další vysoce pokročilé technologie. Protože je z letounu špatný výhled, osádka často používá data z přístrojů, třeba z radaru schopného mapovat terén.

B-2 Spirit tankuje za letu iZdroj fotografie: pxHere
B-2 Spirit tankuje za letu

Velkou část letounu tvoří i nádrže na palivo – na jedno tankování je schopen uletět vzdálenost až 9 600 km, prozrazuje americké letectvo. Během dálkových akcí tak B-2 Spirit opakovaně čerpá nové palivo z tankovacích letadel, bez nichž se strategické bombardování neobejde. Americké letectvo ale plánuje letouny B-2 pomalu nahradit, a to modernějšími Northrop Grumman B-21 Raider podobného tvaru, které však budou o něco menší.

Některé detaily o B-2 Spirit, včetně náhledu dovnitř

Co si myslíte o schopnostech bombardéru B-2?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články