Převézt bojový letoun zavěšený pod vrtulníkem zní velice podivně. Může to ale znamenat výhodu hlavně při nakládání s poškozenými stroji v oblasti bojů.
Od vojenských letadel se většinou očekává, že se na místo dostanou po vlastní ose. Ale mohou existovat i důvody, kdy letoun prostě letět nemůže a potřebuje nějakou náhradní přepravu. A výhodou je, pokud to rovněž může být vzduchem – dnešní technologie jsou již takové, že i jeden z nejmodernějších letounů světa, Lockheed Martin F-35C Lightning II, lze dopravit třeba v podvěsu pod vrtulníkem Sikorsky CH-53K King Stallion.
Letoun F-35C byl bez motoru a vybavení
Jak probíhá přeprava moderního letounu F-35C v podvěsu pod CH-53K můžete vidět na videu pod tímto článkem. Twz ovšem udává, že se ve skutečnosti nejedná o přepravu klasického letadla, ale pouze draku. Jde o letoun, který americké námořnictvo využívalo k různým testům, a během přepravy pod vrtulníkem námořní pěchoty v něm nebyl motor ani další vybavení. Byl tedy lehčí než plnohodnotná F-35C a případný neúspěch by nezpůsobil výraznou škodu.
El pasado 24 de abril, los Marines llevaron a cabo un ejercicio que consistía en el traslado de un F-35 (solo fuselaje, sin sistemas ni motor) entre Patexent River y la base McGuire-Dix-Lakehurst, en Nueva Jersey. El helicóptero CH-53K de los Marines también ha realizado un… pic.twitter.com/vPqwopcGZI
— On The Wings of Aviation (@OnAviation) April 29, 2024
Ani na vzdálenost asi 260 kilometrů z Naval Air Station Patuxent River v Marylandu do Naval Air Warfare Center Aircraft Division Lakehurst neměl vrtulník s tak velkým nákladem, který kladl i odpor vzduchu, dostatek paliva – proto ho během letu doplnil. Video tak ukazuje i tankování z leteckého tankeru Lockheed Martin KC-130T Hercules. Je to nejspíše poprvé, kdy se něco podobného podařilo, respektive kdy jsou takové záběry veřejně k dispozici.
F-35C je určen pro letadlové lodě
Letoun F-35C je jednou z variant amerického stroje 5. generace, a tato verze se konkrétně používá na letadlových lodích, uvádí Military. Má proto odolnější podvozek nebo záchytný hák sloužící k přistávání na palubě. Vrtulník CH-53K je zase nejnovější variantou CH-53 Sea Stallion a americká námořní pěchota má objednaných 200 kusů, uvádí Wikipedia. Na středovém nosném háku může helikoptéra v podvěsu přepravovat náklad o hmotnosti přes 16 tun.
Podobné testy s přenášením nákladů jako je drak letounu F-35C mohou vytyčit cestu k novým možnostem amerických ozbrojených sil. Je snadno představitelné, že by námořnictvo či letectvo mohlo podobnou přepravu v případě nějakého konfliktu potřebovat. Asi nelze předpokládat, že by se takto přepravovaly fungující letouny, pokud se mohou namísto dostat samy, ale jiné je to s těmi poškozenými nebo z nějakého důvodu nefunkčními. Místo složité opravy na místě v bojové oblasti by je bylo možné velmi rychle přepravit do zázemí.