X-59 Quesst poprvé vzlétl, Američané ukazují světu budoucnost. Potlačí hluk sonického třesku a tiše vstoupí do nadzvukového režimu

Experimentální americký letoun má zvládnout přechod do nadzvukové rychlosti a let až Mach 1,42 bez sonického třesku, což otevře letectví nové možnosti.

První let X-59 i Zdroj fotografie: Lockheed Martin
                   

Americký experimentální letoun Lockheed Martin X-59 Quesst má překonat to, s čím se konstruktéři potýkají již od doby, kdy se prvnímu letadlu podařilo překročit rychlost zvuku – hlasitý sonický třesk, který nadzvukový let doprovází a může mít vliv i na lidi nebo blízké konstrukce na zemi. Redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že pokud se problém podaří vyřešit, může se lidstvo dočkat nových dopravních nadzvukových letadel.

Nadzvukový let je pořád až příliš hlasitý

Nadzvukový let je takový, kdy se letounu podaří docílit vyšší rychlosti, než jakou se šíří zvuk. Wikipedia uvádí, že to poprvé lidstvo dokázalo v roce 1947, kdy zvukovou bariéru překonal Bell X1 pilotovaný Chuckem Yeagerem. Jenomže každý takový let je doprovázen velmi hlasitým sonickým třeskem, který se potom objevuje i během nadzvukového letu, a proto mají v mnoha oblastech nadzvukové letouny zakázáno létat rychlostí vyšší než zvuk. Způsobují ho tlakové vlny vytvářené nadzvukově letícím strojem, což může mít negativní dopady.

X-59 během prvního letu iZdroj fotografie: NASA
X-59 během prvního letu

X-59, na němž pracují Lockheed Martin a NASA, má problém vyřešit, a vlastně zajistit tichý nadzvukový let. V tiskové zprávě uvádí, že by měl být hlasitý sonický třesk proměněn jenom v jakési jemné dunění, což by mělo odstranit překážky pro nadzvukové lety komerčních letadel nad pevninou. Když například létal ještě nadzvukový letoun Concorde, směl nadzvukové rychlosti dosahovat jenom nad oceánem, což ho dosti omezovalo.

Zpoždění, ale design by mohl fungovat

Lockheed Martin získal zakázku na konstrukci letounu X-59 v roce 2016, a s prvním letem počítal již v roce 2020, uvádí Wikipedia, ale nakonec k němu došlo až v říjnu 2025. Tehdy však nepřekonal rychlost zvuku, jednalo se hlavně o test toho, že je letuschopný. Konstruktéry tak čeká období mnoha dalších testů, kdy by měli své předpoklady ověřit. Včetně toho, že velice štíhlá a speciálně tvarovaná podlouhlá příď letounu bude schopna sonický třesk potlačovat.

3M-143 Kalibr, ruská řízená střela

Video: Je rychlá, a přesto Ukrajinci ruskou střelu Kalibr sestřelili pomocí čínského MANPADS, který ani nemají mít

X-59 je i kvůli velice protáhlé přídi letadlo dlouhé 30,4 metrů o rozpětím křídel 9 metrů. Poháněno je potom motorem General Electric F414, který je používán například v letounech Boeing F/A-18E/F Super Hornet. V konečné fázi by měl X-59 dosahovat rychlosti Mach 1,42 ve výšce 16 800 metrů. Armádní Zpravodaj soudí, že design fungoval při testech v aerodynamickém tunelu model, a jestli bude úspěšný i ve skutečnosti, se dozvíme během příštích let.

První vzlet amerického letounu X-59 Quesst

Kdy podle vás Američané dosáhnou tichého nadzvukového letu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články