Velký transportní letoun je důležitou součástí ozbrojených sil. Čínský Xi’an Y-20 Kunpeng se směle vyrovnává americkému i ruském monstru.
Již za druhé světové války se ukázalo, jak je důležité, aby ozbrojené síly disponovaly dostatečným počtem schopných a velkých transportních letounů. Umožňují totiž přesunovat a zásobovat jednotky na dlouhé vzdálenosti, náklad z nich lze shazovat a vojáci mohou vyskakovat. Hodí se tak třeba při humanitárních akcích. Největší kapacitu těchto letounů má americké letectvo, ale čínské se mu snaží přiblížit – hlavně za pomoci Xi’an Y-20 Kunpeng.
Čína se chtěla vyrovnat Rusku a Americe
Projekt velkého transportního letounu spustila Čína v roce 2007 a první let se uskutečnil v roce 2013, uvádí Wikipedia. Jeho cílem bylo vytvořit letoun, který se vyrovná americkému Boeingu C-17 Globemaster III nebo ruskému Iljušinu Il-76 Candid, s nimiž oběma je možné Xi’an Y-20 srovnávat. Mimochodem, také české letectvo bude pořizovat transportní letouny, a to brazilské Embraer C-390 Millennium, jak uvádí české ministerstvo obrany na svých stránkách. Y-20 ale spadá do kategorie velkých letadel, kdežto C-390 je pouze středně velké.
Nosnost čínského transportního letounu je 60 až 65 tun nákladu a vzletovou hmotnost má 220 tun, uvádí ArmyRecognition. Vejde se do něj celá řada vojenského vybavení včetně tanků, obrněných vozidel, bojových vrtulníků jako Changhe Z-10, a lze v něm přepravovat i vojáky nebo náklad určený ke shození na padácích. Aby se vše do trupu dobře vešlo, má bachratý tvar a proto mu také někdy přezdívají Baculatá dívka.
Dolet Y-20 je solidních až 10 tisíc km
Na délku měří letoun Xi’an Y-20 Kunpeng 47 metrů a rozpětí jeho křídel je 50 metrů, takže je o něco málo menší než americký Globmaster III. Pohání ho přitom čtveřice motorů WS-20,s nimiž dosahuje cestovní rychlosti 630 km/h a pohybuje se ve výšce do 13 km. Náklad o hmotnosti 16,5 tuny dokáže s plnými nádržemi přepravit na vzdálenost až 10 tisíc kilometrů, těžší náklad však dolet pochopitelně snižuje, ale i to lze označit za velice solidní výkon.
Čína má pro letoun jistě řadu využití. Umím si představit, že by s jeho pomocí dokonce mohla přepravit výsadkáře a jejich zásoby při útoku na Tchaj-wan. Existuje navíc i ve formě leteckého tankeru, což čínskému letectvu poskytuje schopnost operovat i hluboko v Pacifiku, a další variantou je letoun včasného varování. Čína se také netají snahou prorazit s ním na světových trzích a být konkurentem hlavně amerických, ruských a evropských protějšků.