Doprovodný vyspělý dron YFQ-42A je cestou, jak znásobit schopnosti bojových letounů a piloty udržet ve větším bezpečí.
Většina leteckých mocností v současnosti pracuje na konstrukci vyspělých dronů, jejichž úkolem by bylo doprovázet bojové letouny a spolupracovat s nimi na misích. Počítáno je s nimi v boji, při průzkum i v dalších úlohách, zvláště pak tehdy, kde by pilotovi bojového letounu hrozilo velké nebezpečí. Americké letectvo sází třeba na dron General Atomics YFQ-42. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala zprávy letectva o jeho intenzivních testech.
Doprovod pro F-35 a F-22, ale i budoucí F-47
YFQ-42A je jedním z vítězných návrhů programu nazývaného Collaborative Combat Aircraft, jehož cílem je posílení schopností bojových letounů. Wikipedia uvádí, že je plánováno jeho nasazení po boku letounů 5. generace Lockheed Martin F-22 Raptor a Lockhheed Martin F-35 Lightning II, a též letounů 6. generace Boeing F-47. To znamená, že dron bude muset být schopen misí na dlouhé vzdálenosti a ve vysokých rychlostech, aby s nimi držel krok.
Jedná se o jednomotorový dron, ale jeho přesné rozměry ani rychlost nejsou známé. Armádní Zpravodaj se nicméně domnívá, že půjde o velikost rovnající se malému proudovému letounu a vysokou podzvukovou rychlost, i když vyloučeno není ani dosahování nadzvukové rychlosti. Tvar YFQ-42A napovídá, že bude mít pokročilou schopnost stealth, což bude sloužit k jeho utajení na obloze, díky čemuž bude obtížné ho sestřelit.
YFQ-42A bude mít střely AMRAAM
Bezpilotní letoun by měl být vyzbrojen dvojicí radarově naváděných střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM; Wikipedia uvádí, že jejich nejnovější verze mají dosah až 160 km. Je pravděpodobné, že bude mít i vlastní radar, i když by samozřejmě mohl využívat i data z radaru doprovázeného letounu. Amerika nyní pracuje na nástupci AMRAAM označeném AIM-260 JATM s větším dosahem a rychlostí, takže lze předpokládat, že bude i pro drony.
Výhodou dronu YFQ-42A má být jeho relativní cena, což znamená, že by jeho případná ztráta neměla bolet tak jako ztráta bojového letounu s vycvičeným pilotem. Twz uvádí, že jeho produkce by měla odstartovat již v roce 2026. V první fázi jich chce letectvo objednat 100 až 150, ale do budoucna počítá s rovnou tisícovkou. Teoreticky to svědčí o tom, že by později mohl s doprovodným dronem létat každý letoun 5. a 6. generace.