Ukrajinské letectvo je proti ruskému ve značné (nejenom) početní nevýhodě a opakovaně žádá o dodávky Západních letadel. Ve hře je hned několik vhodných strojů.
Ukrajinské letectvo bylo od počátku války s Ruskem ve výrazné nevýhodě zejména pokud jde o počet letadel. I proto představitelé napadané země opakovaně žádali o moderní letadla, aby se mohli s Ruskem na obloze plnohodnotně utkat. Kvůli silné protivzdušné obraně na obou stranách je sice role letectva v tomto konfliktu podružná, ale určitě by se Ukrajině moderní letouny hodily. Aktuálně už přitom padla nějaká rozhodnutí o pomoci v roce 2023, vhodných strojů má přitom Západ hned několik; jejich dodání by se ale neobešlo bez komplikací.
Mikoyan MiG-29 Fulcrum
Stíhací letoun MiG-29 pochází ještě z dob SSSR a je tedy velmi starý; přesto by dokázal ukrajinské letectvo značně posílit, neboť už ho ve výzbroji má a piloti by se tedy nemuseli učit s novým strojem. Vhodný je i na nepříliš dobrá letiště, ale na druhou stranu již nejde o nejmodernější letadlo. Krom Ruska jich přitom ve světě nezbývá mnoho. Ukrajině by měly být předány slovenské a polské MiG-29, a další jednání probíhá s egyptskou vládou, aby uvolnila všech svých 46 letounů; zatím se k tomu ale nemá.
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
Letounů F-16 je na západě v různých verzích více jak 4 600 kusů a patří ke strojům s poměrně nízkými náklady. Jenomže stejně jako u ostatních západních strojů představuje problém výcvik pilotů i zastaralost, neboť dřívější verze nemají příliš výkonný radar ani možnost odpalovat modernější zbraně. Ve výsledku tedy mohou být horší než mnohá ruské letadla, a i když existuje modernější varianta V, nechce ji Amerika nasadit; sestřelení by totiž mohlo vyvolávat pochybnosti u zákazníků, k nimž patří třeba Tchaj-wan. Starší F-16 se mají dostat na Ukrajinu už brzy, poprvé z Nizozemska.
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Nějaké volné F/A-18 Hornet, případně moderní verze Super Hornet, by se možná daly na Západě najít, ale není jich mnoho. Jejich nevýhodou je relativně náročná obsluha a vysoké provozní náklady, což není zrovna cesta, o které by asi měla Ukrajina uvažovat. Ačkoliv především Super Hornety mají řadu sofistikovaných schopností, pravdou zůstává, že nejsou tak obratné jako některé ruské stroje. Z těchto důvodů by nejspíše nebyly tou nejlepší volbou, i když by samozřejmě dokázaly odpalovat moderní střely.
Saab JAS 39 Gripen
Lehký jednomotorový švédský stíhací letoun nemá vysoké provozní náklady a snese i drsnější zacházení, což někdy v ukrajinských podmínkách nejde jinak. Ale problém je, že letadel moc není a dřívější verze C/D mají starší typy radarů a celkově neodpovídají dnešním nárokům. Novějších verzí E/F zatím vyrobili ve Švédsku jenom několik a pravděpodobně by tedy nebyly k dispozici. Švédsko se také velmi neúspěšně snaží udat svá letadla ve světě, a pokud by mělo proti ruskému letectvu nějaké výraznější ztráty, byla by to negativní reklama.
Dassault Rafale
V poslední době zaznívá i možnost, že by Ukrajina dostala francouzské letouny Dassault Rafale. Jedná se o jedny z nejmodernějších letadel světa, a ačkoli jde stále o čtvrtou generaci, pravděpodobně předčí všechna ruská letadla; tedy kromě Suchoj Su-57 Felon, ale těch je jenom hrstka. Stroj má výkonný radar typu AESA, může odpalovat nejmodernější západní střely vzduch-vzduch MBDA Meteor i střely dlouhého doletu MBDA Storm Shadow. Někteří francouzští politici naznačili ochotu o dodání Ukrajině jednat, ovšem otázkou je, kolik strojů je k dispozici a kolik by jich Francie uvolnila.