Nejnovější čínská letadlová loď Fujian se začíná v některých směrech blížit těm americkým. Ale k projektování síly po světě nejspíše sloužit nebude.
Čína se snaží na moři vyrovnat cíle Spojených států amerických, což platí i v oblasti letadlových lodí. Její nejnovější nosič Fujian je plavidlo, kterým dosud nedisponovala, a řadí se mezi největší a nejmodernější svého druhu na světě. Startovat z něj přitom budou vyspělé letouny včetně těch 5. generace. Redakce Armádního zpravodaje se přesto domnívá, že toto plavidlo stále ještě zdaleka nedosahuje schopností amerických letadlových lodí.
První čínský nosič typu CATOBAR
Zařazení Fujian do aktivní služby čínského námořnictva je bezesporu historickým okamžikem. Sice již disponuje dvěma letadlovými loděmi, ale ty jsou menší a hlavně mají takzvaný skokanský můstek, což jejich operace významně limituje. Fujian má ovšem na palubě katapulty, a navíc elektromagnetické, uvádí NavalNews. Jde tedy o první loď typu CATOBAR ve výzbroji čínského námořnictva, což významným způsobem zvyšuje jeho sílu. V Bílém domě to musí prezidentu D. Trumpovi působit veliké vrásky, jelikož je Čína dnes největším rivalem Ameriky.
Fujian je plavidlo o výtlaku zhruba 80 000 tun, uvádí Wikipedia, a jeho délka je 316 metrů. Je tedy menší než americké letadlové lodě třídy Nimitz nebo Gerald R. Ford, ale jde o nosič, který se řadí velikostí hned za ně. Velkou odlišností je potom pohon čínského plavidla, jelikož je konvenční, kdežto americké lodě ho mají jaderný. Armádní Zpravodaj upozorňuje, že to omezuje jeho operační možnosti, ale na druhou stranu je třeba vnímat, že jestli bude působit hlavně v zóně nepříliš daleko od čínské pevniny, nebude to příliš vadit.
Fujian bude mít přes 50 letadel
Na palubu letadlové lodi Fujian se vejde více než 50 letadel a vrtulníků, ale přesný počet není znám. Budou z ní startovat jak letouny 4. generace Shenyang J-15T, tak Shenyang J-35 generace páté, a kromě nich je počítáno i s letouny pro elektronický boj a s letouny včasného varování a řízení Xi’an KJ-600, které doplní ještě letka vrtulníků. Ve všech případech jde o moderní letouny, a je pravděpodobné, že se dokáží vyrovnat palubním protějškům startujícím z amerických letadlových lodí, i když ty jich nesou zhruba o 30 více.
Na adresu letadlové lodi Fujian se nicméně objevily i kritické poznámky. EurAsianTimes uvádí, že podle některých analytiků má konstrukční nedostatky, které budou omezovat možnosti startu a přistání letadel. Konkrétně se má jednat o to, že by neměly být schopné vzlétat a přistávat v jeden okamžik, což na amerických nosičích možné je. Na druhou stranu tato loď čínské námořnictvo naučí, jak operovat s plavidlem typu CATOBAR, a to za situace, kdy staví čtvrtou letadlovou loď, která by již dokonce měla mít jaderný pohon.
