Univerzální fregata Type 31 bude operovat dále od britských břehů. O plavidlo má zájem i několik dalších zemí

Při vysoké ceně stavby moderních plavidel je univerzálnost velmi užitečná, protože loď se může přizpůsobit mnoha úkolům a námořnictvo jich může mít méně.

i Zdroj fotografie: Royal Navy
                   

Za několik let se v přístavech po celém světě může začít objevovat nový typ univerzální fregaty. Má jít o britské plavidlo označované jako fregata Type 31. Půjde o univerzální loď, která zvládne plnit velké množství úkolů, a počítá se s jejím nasazením v zámoří. Povedený design také zaujal jiné země, jež se rozhodly plavidlo koupit, případně o jeho pořízení jednají. S možným exportem návrh speciálně počítal.

Velká Británie chtěla univerzální loď

Britské námořnictvo v současnosti spoléhá na fregaty Type 23, které jsou však již za polovinou doby své životnosti, a proto hledalo náhradu. Tou se mají stát fregaty Type 26 určené především pro protiponorkový boj. Jenže námořnictvo chtělo i univerzální plavidla, jež by mohla plnit široké spektrum úkolů a dala se pro ně jednoduše přizpůsobit. Z toho důvodu hledalo loď o modulárním uspořádání. Nakonec v soutěži zvítězil návrh společnosti Babcock International s designem nazvaným Arrowhead 140.

Velká Británie se rozhodla, že si pořídí 5 těchto plavidel. Výstavba prvního s názvem Venturer začala v září 2021. Všech 5 plavidel by mělo být uvedeno v provozu do roku 2030, ale bude samozřejmě záležet na tom, zda se při stavbě a testech nevyskytnou nějaké komplikace. Návrh zaujal i polská a indonéská námořnictva, jež po lodích této třídy též touží. Dalším potenciálním partnerem, se kterým se jedná, má být Řecko.

Loď má místo pro desítky lidí

Fregata Type 31 bude loď o délce necelých 138 metrů a výtlaku 5 700 tun. Na její palubě má sloužit 105 námořníků, což je méně než na starších typech fregat. Má zde však být prostor pro ubytování několika desítek členů dalšího personálu, který může plnit různé úkoly. Loď má plout rychlostí minimálně 28 uzlů (52 km/h) a její dosah bude kolem 17 tisíc kilometrů. Měla by být vhodná k eskortní službě, protipirátským a protiteroristickým operacím, nebo může poskytovat palebnou podporu.

Bude vybavena dělem ráže 57 milimetrů a dvěma rychlopalnými kanony ráže 40 milimetrů. Vše bude doplněno univerzálními kulomety a miniguny. O obranu se má starat protivzdušný systém Sea Ceptor s protiletadlovými raketami ve spojení s radarem a systémem řízení boje od společnosti Thales. Na plavidlo bude možné nainstalovat i univerzální odpalovací systém Mark 41, který zvládá odpalovat celé řady střel od protiletadlových po protilodní nebo rakety Tomahawk.

Z paluby fregaty má operovat i vrtulník, mluví se o strojích typu Wildcat či Merlin. Ty budou vyzbrojeny třeba protilodními střelami nebo protiponorkovými torpédy. Plavidlo má také disponovat třemi místy, odkud budou moci vyrážet rychlé čluny k výsadkům, například při protipirátských operacích. Místo zde má být i pro instalaci různých dronů.

Proč jsou fregaty tak oblíbeným typem válečné lodi?

Zdroj: NavalToday
Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články