Nejmenší letadlová loď světa je plná rozpaků. „Králova nejdražší jachta“ nenese žádná letadla, a i když funguje, mohou na ni turisté

Thajsko má oficiálně ve výzbroji letadlovou loď, i když jí dnes raději říká vrtulníková. Obvykle přitom nevyplouvá, a tak se po její palubě běžně prochází turisté.

HTMS Chakri Naruebet v přístavu s turisty i Zdroj fotografie: Uživatel Pescov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letadlové lodě jsou v současnosti nejmocnější plavidla flotil, přičemž si je může dovolit jenom několik zemí. Jednou z mála známých skutečností je, že mezi ně patří Thajsko – jeho plavidlo HTMS Chakri Naruebet však většinou nedělá to, co by se od letadlových lodí očekávalo. Redakce Armádního Zpravodaje v dostupných zdrojích zjistila, že nejenže nemá na palubě žádná letadla, ale téměř ani nevyplouvá z přístavu a je spíše turistickou atrakcí.

Letadlová loď, která nese jenom vrtulníky

Historie thajské letadlové lodi Chakri Naruebet se začala psát v roce 1992, kdy si ji thajské námořnictvo objednalo ve Španělsku. Wikipedia vysvětluje, že je postavena na základě bývalé španělské letadlové lodi Príncipe de Asturias, která je již ve výslužbě. Na vodu byla spuštěna v roce 1996, ale nyní je většinou v přístavu, a když vypluje, jsou na její palubě jenom vrtulníky. Thajsko ji označuje jako vrtulníkovou loď, i když je správně nejmenší letadlovou lodí světa.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

HTMS Chakri Naruebet v roce 2001 s letounem AV-8S Matador iZdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
HTMS Chakri Naruebet v roce 2001 s letounem AV-8S Matador

Thajské námořnictvo se se svým nosičem dostalo do problému v roce 1997, kdy hospodářská krize omezila peníze na provoz a vybavení. Z paluby měly operovat vrtulníky Sikorsky SH-60 Seahawk a letouny AV-8S Matador – španělská verze letadel s krátkým vzletem a kolmým přistáním z rodiny Harrier, uvádí Wikipedia. Thajsko je však mělo ve výzbroji maximálně tři, a v roce 2006 byly všechny vyřazeny. Loď tak nemůže vlastně sloužit svému účelu a někdy se o ní žertuje jako o nejdražší královské jachtě, protože na ní plula královská rodina.

Unese 24 vrtulníků nebo 10 letadel

Chakri Naruebet je loď o délce 182,65 metrů a výtlaku pouhých 11 486 tun. Vybavena je takzvaným skokanským můstkem, bez letadel samozřejmě nevyužitým, upozorňuje Armádní Zpravodaj, a na její palubě slouží posádka složená z 601 námořníků a ostatních členů personálu, rychlost lodi je pak 25,5 uzlu a dosah 19 tisíc km. Startovat z ní může až 24 vrtulníků, a pokud by byla vybavena i letadly, do hangáru se jich vejde až deset.

Německé BVP Puma

Byrokracie EU a zelené šílenství mohou zabíjet vojáky. Hezky to ukazuje příklad z Německa s jedním z nejdražších BVP na světě

Thajská letadlová loď je nicméně dnes pozoruhodná hlavně tím, že pokud je v přístavu, mohou na ni turisté, uvádí TourismThailand, což u aktivních vojenských lodí rozhodně obvyklé není, a SimpleFlying uvádí, že byla několikrát nasazena k humanitárním misím třeba při tsunami v roce 2004. Armádní Zpravodaj soudí, že by pro Thajsko možná bylo levnější se jí zbavit, ale zřejmě to neudělá z prestižních důvodů. Pokud by ovšem chtělo provozovat letadla, muselo by si pořídit Lockheed Martin F-35B Lightning II, jiná vhodná neexistují.


HTMS Chakri Naruebet pomáhá při evakuaci turistů

Jak podle vás Thajsko naloží s letadlovou lodí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články