Válka mezi Ukrajinou a Ruskem se bojuje i na řekách. Země potřebuje ochránit hlavně tok obřího Dněpru

Řeky jsou místo, které může sloužit jako dobrá obranná linie. Ale také jako cesta, kudy se mohou na vaše území dostat nepřátelé nebo diverzanti a začít zde útočit.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Válka mezi Ukrajinou a Ruskem probíhá nejen na zemi, moři a ve vzduchu, ale má ještě jedno bojiště, které je málo známé, určitě však ne bezvýznamné. Jsou jím říční toky, především Dněpr, na němž se nacházejí i rozložité přehradní nádrže a hlavní město Kyjev. Ukrajina řeku potřebuje chránit a dosud se musela spoléhat hlavně na přestavěná civilní a rybářská plavidla. Situace se má s dodávkami západních zbraní změnit.

Na jihu Ukrajiny se u Dněpru bojuje

Dněpr je součástí bojové linie především na jihu země, kde se kolem jeho břehů vedou intenzivní boje. Bojovalo se i na severním toku řeky, když se Rusko pokoušelo obsadit Kyjev. Odtamtud se sice již ruská armáda stáhla, ale k nejsevernější části Dněpru má přístup z Běloruska. Není proto divu, že si Ukrajinci chtějí vodní toky bedlivě strážit. V tom jim nyní pomůže dodávka 18 říčních válečných lodí, které jsou součástí pomoci z USA.

Podle zveřejněných informací mají Ukrajinci dostat dvě plavidla Small Unit Riverine Craft o délce 10,6 metru. Dále pak desítku hlídkových člunů třídy Sea Ark Dauntless, které jsou dlouhé 10,3 metru. Nakonec šest plavidel v původní informaci neidentifikované třídy označovaných jako námořní bojové hlídkové čluny, jejichž délka by měla být 12,2 metru.

Pancéřovaný člun používaný mariňáky

Small Unit Riverine Craft (SURC) je otevřený ozbrojený a lehce obrněný říční člun, používaný třeba americkou námořní pěchotou. Má pevný trup z hliníku. Pancéřovaná přepážka na přídi doplněná o obšívku trupu ze speciální pevné pěny ho chrání proti palbě z ručních zbraní, především zpředu. Je na něm místo pro výsadek 13–⁠16 vojáků. Pohání ho dva dieselové motory Yanmar 6LY2A-STP o výkonu 440 k (330 kW) při 3 300 ot./min, ty pohání dvojité vodní trysky Hamilton HJ292.

iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
Člun Dauntless Sea Ark

To je důvod, proč je člun hbitý, obratný (je schopen na vodě se v plné rychlosti otočit o 180 stupňů na vzdálenosti jen o málo převyšující 30 metrů) a schopný plavby i ve velmi mělkých vodách bez rizika poškození pohonné soustavy a kormidel. Člun je znám svojí vysokou rychlostí až 40 uzlů a fenomenálním zrychlením, když na 25 uzlů (46 km/hod) zrychlí z nuly za méně než 15 vteřin. Je určen pro řeky, ale může operovat i u mořského pobřeží. Jeho dojezd je přes 400 kilometrů.

Plavidla Sea Ark Dauntless se v USA používají hlavně jako hlídková v přístavech, odkud vyplouvají vojenská plavidla, ale mohou operovat i na řekách. I ona mají hliníkový trup. Dosahují rychlosti kolem 40 uzlů a mají nosnost sedmi tun nákladu. Jsou vybavena i krytou kabinou, která posádku chrání před nepřízní počasí.

Neznámý typ lodí

Šest posledních a největších lodí je zatím neznámého typu, ale spekuluje se, že půjde o plavidla, jež USA koupily před dvěma lety od spojenecké země z oblasti Tichomoří. Mají to být robustní lodě s pancéřovou ochranou, na které je možné namontovat silnou výzbroj. Jsou schopné uvézt až 20 osob. Jiné prameny ale hovoří o dodávce Hlídkových člunů Mark VI vyráběných pro US NAVY společností SAFE Boats International. Tyto lodě jsou určeny pro operace v oblasti pobřežních vod a ústí větších řek. 

Mark VI byly navrženy jako náhrada staršího velitelského člunu Riverine. Jde o větší typ, lépe vybavený modernizovanými zbraněmi, komunikačním vybavením a velmi rozsáhlým komplexem průzkumného, zpravodajského a sledovacího vybavení než předcházející plavidla třídy Mark V, která byla provozována Special Warfare Combatant Crewmen. Jsou však nákladná a náročná na údržbu. I když se v Perském zálivu osvědčila, US NAVY jejich objednávku stáhlo na pouhých 12 kusů a od roku 2017 je již nekupuje.

Ukrajina dle nedávného prohlášení prezidenta Zelenského ale všechny tyto čluny objednala s termínem dodání v letošním roce. Je otázkou, zda budou součástí výše zmiňovaného balíku US pomoci, nebo jde o samostatnou objednávku, neboť Zelenskyj hovořil o potřebě až 16 lodí. Mark VI je 84,8 ft (25,8 m) dlouhý, má posádku 10 námořníků a může unést běžně 8 dalších osob. 

Posádka má k dispozici pro delší mise i lůžka pro odpočinek, sedadla na pracovištích posádky jsou vybavena tlumícími prvky, jež eliminují nárazy při rychlé plavbě i po zčeřené hladině. To umožňuje posádce pracovat v podmínkách relativně vysokých vln na moři bez toho, že by hrozilo riziko zranění. Čluny jsou plně integrovány do systému on-line sdílení informací o bojišti (C4SI –⁠ sada pro lepší situační povědomí, která výrazně zvyšuje schopnost přežití během mise). 

Loď je lehce pancéřovaná

Užitečné zatížení lze nakonfigurovat tak, aby loď zvládala celou škálu misí od úkolů minolovky po obranu proti útokům tzv. „rojových lodí”. Standardní výzbroj tvoří dva dálkově ovládané automatické kanóny 25 mm L/87 Mark 38 na stabilizovaných lafetách Mark 38 Mod 2. Mark VI je navíc vybaven lodní verzí dálkově ovládané věže M 153 CROWS, která umožňuje členům posádky používat v ní instalovaný Mk50 Gun Weapon System (GWS) z operátorského stanoviště v podpalubí. 

Kromě toho posádka disponuje v základu šesti kulomety M2 klasické ráže 12,7 mm instalovaných na speciálních držácích po obvodu lodi. Podle potřeby je možno na držáky těchto kulometů instalovat i kulomety M240, miniguny M 134 a granátomety Mk. 19. Loď měla dostat také řízené střely BGM-176 Griffin, není však známo, jestli je již mají ve výzbroji. Lehké pancéřování je instalováno kolem všech klíčových prvků, jako je prostor pro posádku, motory a palivové nádrže.

Mark VI s hliníkovým trupem je poháněn dvěma vznětovými motory MTU 16 V 2000 M94 pohánějící vodní trysky, díky kterým loď dosahuje až 35 uzlů (40 mph; 65 km/h). Zásoba paliva v nádržích umožňuje maximální dosah 600 námořních mil (1 100 km). Hlavní zadní kabina byla určena například pro jednotky NAVY SEALS nebo pro kompletní zdravotnické zařízení bodu první pomoci. Zadní paluba a záď jsou schopny vypustit, či nalodit malé čluny, námořní drony hladinové (UAV) i podmořské (UUV). 

Jak kritická je pro Ukrajinu ochrana Dněpru?

Zdroj: TheDrive, RibanDhs

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články