Nová čínská letadlová loď je jednou z největších na světě. Není ovšem vybavena jaderným pohonem a výtlakem ani počtem letounů se americkým nosičům nevyrovná.
Čínské námořnictvo je co do počtu lodí největší na světě, ale co do síly za tím americkým stále zaostává. Viditelné je to hlavně v oblasti letadlových lodí, protože Čína zatím disponuje jenom dvěma menšími nosiči, které vychází ze sovětské konstrukce. I její třetí letadlová loď, Fujian, je sice již na vodě, ale stále není ve službě. Jde o úctyhodné plavidlo posunující schopnosti čínského námořnictva dopředu, ale na americké nosiče ztrácí.
Čínská loď Fujian již vyrazila na první testy
Svou nejnovější letadlovou loď spustila Čína na vodu v létě 2022, ale tehdy se jednalo o nedokončené plavidlo. CNN uvádí, že nyní, tedy téměř o 2 roky později, již nový čínský nosič letadel vyrazil k prvním námořním zkouškám. Jedná se o významný posun v cestě zařadit loď do stavu námořnictva, ale lze očekávat, že to může ještě dlouhou dobu trvat, protože obsahuje řadu zatím čínským námořnictvem netestovaných technologií a postupů.
Fujian out finally 🎊
Smoke is visible, lets see If itd for Trials this time https://t.co/JbYhMozGTW pic.twitter.com/R6VFqEgeFl— Húrin (@Hurin92) April 29, 2024
Jde také o největší vojenskou loď ve výzbroji Číny. Wikipedia uvádí, že je 316 metrů dlouhá a její výtlak bude 80 až 85 tisíc tun. Řadí se tak k největším letadlovým lodím světa, ale některým americkým nosičům se přesto nemůže rovnat. Kupříkladu nová třída amerických letadlových lodí Gerald R. Ford je dlouhá 333 metrů, což takový rozdíl není, ale má výtlak 100 tisíc tun. Navíc má jaderný pohon umožňující téměř neomezenou plavbu po oceánech, kdežto Fujian má pohon konvenční, takže musí neustále doplňovat palivo.
Na palubě bude mít Fujian 60 letadel
Twz uvádí, že fotografie z vyplutí Fujianu ukazují, že bylo na její palubě 5 maket letadel. Očekává se však, že v reálném nasazení bude číslo kolem 60, nicméně americká plavidla mají letounů 75 až 80. Stejně jako americké lodě je pak nový čínský nosič typu CATOBAR, což znamená, že letouny startují za pomoci katapultu a přistávají na palubě s brzdícími lany. Ostatní dvě čínské letadlové lodě jsou menší a mají takzvaný skokanský můstek.
Fujian bude využívat letouny Shenyang J-35, což je navalizovaná verze čínského dvoumotorového letounu páté generace Shenyang J-31 Gyrfalcon, uvádí Wikipedia. Letadlo podle všeho stále prochází testy, ale vzhledem k tomu, že si J-31 objednal Pákistán, budou v závěrečných fázích. Dalším bude letadlo 4,5. generace Shenyang J-15 Flying Shark používané na současných letadlových lodích. Je postavenp na základě ruského letounu Suchoj Su-33 a jeho modernizovaná verze J-15B má schopnost operovat z plavidel CATOBAR.