Největší plavidlo v historii Francie. Nová letadlová loď bude obr, i když na americká plavidla stále stačit nebude

Letadlové lodě s jaderným pohonem mají výhodu v neomezeném dosahu, ale jsou tím nejdražším zbrojním systémem, jaký si stát může v současnosti pořídit.

i Zdroj fotografie: Uživatel Rama / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jednou z mála zemí, jež má ve výzbroji letadlové lodě, je Francie. Její současná letadlová loď Charles de Gaulle má navíc jaderný pohon jako letadlové lodě USA. Zároveň velikostně nedosahuje ani poloviny jejich výtlaku. Francie však v tomto desetiletí chystá výstavbu nového nosiče, který by se měl těm americkým výrazně přiblížit. Alespoň tomu napovídají zveřejněné plány a modely plavidla, jehož stavba by mohla začít zhruba za tři roky.

Nový nosič se šikmou palubou

Státem částečně vlastněná společnost Naval Group, jež by měla plavidlo označované jako PA-NG stavět, před nedávnem poodhalila vizualizace toho, jak by měla budoucí vlajková loď francouzského námořnictva vypadat. Půjde o plavidlo s jaderným pohonem konstrukce CATOBAR, na kterém jsou letadla startována pomocí katapultu. Bude mít šikmou palubu a malou záďovou nástavbu, například na radary. Tvarem se bude hodně podobat nejnovějším americkým letadlovým lodím.

Nejen však tvarem, blížit by se jim mělo i velikostí. Jestliže je výtlak Charles de Gaulle 42 500 tun a délka 261,5 metru, nové plavidlo by mělo mít výtlak 82,5 tisíc tun a délku 310 metrů. Americké letadlové lodě mají okolo 100 tisíc tun a délku 333 metrů. Je tedy jasné, že bude moci nést více letadel a vrtulníků než Charles de Gaulle, kterému se na palubu vejde maximálně 40 strojů. Síla Francie na moři tak vzroste. Jelikož však plánuje postavit jen jednu loď, bude se stejně jako dnes v době údržby muset smířit s tím, že žádný nosič v daný okamžik nemůže nasadit.

Nový typ katapultu

Další výhodou francouzského plavidla má být elektromagnetický katapult. To je technologie zavedená na amerických lodích třídy Gerald R. Ford, která umožňuje provádět mnohem více startů. Vizualizace a modely lodi například ukazují, že by mělo být vybaveno Rheinmetall Oerlikon Millennium Gun pro blízkou ochranu, ale pravděpodobně bude mít i další zbraně na boj s letadly nebo řízenými střelami. Ve výzbroji by měla mít letouny Rafale a nejspíše stíhací stroje nové generace. Rychlost plavidla má být kolem 30 uzlů, na palubě mají sloužit 2 tisíce členů posádky.

Porovnání s modely představenými v minulosti napovídá, že projekt lodi se stále vyvíjí a může se v některých detailech odlišovat. Podle současných plánů by měla stavba začít na přelomu let 2025 a 2026. Plavidlo by mělo do služby nastoupit nejpozději v roce 2038, jelikož v té době bude končit životnost současného francouzského nosiče. Konstruktéři připouští i změny během stavby, protože se během té doby mohou objevit technologie, které dnes nejsou dostupné, ale bude vhodné je do plavidla integrovat.

Jak hodnotíte plány na stavbu francouzské letadlové lodi?

Zdroj: TheDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články