Turecko se snaží stát významnou regionální velmocí se silným námořnictvem. K tomu mu chyběla třeba letadlová loď, ale to se do několika let se to má změnit.
Coby neustále sílící regionální velmoc posiluje Turecko schopnosti svých ozbrojených sil domácími konstrukcemi, což se týká i jeho námořnictva. Dosud mu ale ve službě chybí plavidlo, které by z něj dělalo opravdovou námořní velmoc – letadlová loď. Změnit se to ale má během několika let, protože turecké loděnice staví letadlovou loď označovanou MUGEM. Bude se jednat o impozantní plavidlo, i když třeba americké protějšky budou pořád mnohem větší.
Turecká letadlová loď se vyrovná britským
Zařazení MUGEM do služby v tureckém námořnictvu je ještě otázkou několika let, ale skutečnost, že už byla její stavba zahájena, svědčí o odhodlání země být opravdovou námořní velmocí. ArmyRecognition uvádí, že bude po dokončení dosahovat délky 285 metrů, což je velice podobné délce britských letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Výtlak lodi by měl být 60 tisíc tun, takže bude rozhodně lepší, větší a především modernější než již několik let odstavená a opravovaná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov.
🇹🇷Specs of the „MUGEM“ National Aircraft Carrier
Aircraft Capacity: At least 50 manned and unmanned aerial vehicles
✨BAYKAR TB-3
✨TUSAŞ ANKA-3
✨TUSAŞ HÜRJET
✨BAYKAR KIZILELMA
General Characteristics:
✨Length: 285 meters
✨Maximum Width: 72 meters
✨Draft: 10.1 meters… pic.twitter.com/0n7U4OH9T4— International Defence Analysis (@Defence_IDA) January 4, 2025
MUGEM bude plavidlo s konvenčním pohonem, jehož rychlost má činit 25 uzlů a dosah 19 tisíc kilometrů, uvádí Wikipedia. Bude tedy schopné operovat nejenom ve Středozemním moři, i když to bude pravděpodobně jeho hlavní působiště. Disponovat má mimochodem střelami protivzdušné obrany ve 32článkovém vertikálním odpalovači a čtveřicí systémů CIWS turecké výroby ráže 35 milimetrů pro ochranu na krátkou vzdálenost.
MUGEM unese až 50 letadel
Paluba lodi má zahrnovat trojici drah, uvádí NavalNews, a bude vybavena takzvaným skokanským můstkem, i když bude konstrukce modulární, takže ho půjde odstranit. Turci totiž pracují na vlastní verzi katapultu a nelze vyloučit, že udělají v budoucnu z MUGEM vyspělejší letadlovou loď typu CATOBAR. Z její paluby má operovat až 50 letounů, vrtulníků a velkých dronů; do hangáru lodi se jich vejde 30, zbylé by tak musely stát pod širým nebem.
Jako o letounu vhodném pro operace z paluby se mluví o upravené verzi TAI Hürjet, což je cvičný a lehký bojový nadzvukový letoun prozatím existující jako prototyp. Není sice vyloučeno, že by se Turecko mohlo pokusit získat i letouny Lockheed Martin F-35B Lightning II, ale zatím platí, že mu Američané žádné prodat nechtějí. Variantou také je, že by zkusilo navalizovat svůj vyvíjený letoun 5. generace TAI TF Kaan, případně by mohlo přijít s jiným řešením.