Letadlové lodě jsou nejsilnějšími plavidly v moderních flotilách. Má je jen několik zemí, protože jejich výstavba a udržování stojí mnoho peněz.
Rusko může po několika letech čekání konečně dokončit opravu své jediné letadlové lodi – Admirál Kuzněcov. Námořnictvo ji na generální opravu poslalo již v roce 2017, ale po sérii nehod utrpělo plavidlo veliké škody a oprava se neustále prodlužovala. Nyní se Rusku podařilo vyřešit zásadní problém. Vybudovalo suchý dok, do kterého by se letadlová loď vešla. Bez něho nebylo možné opravy dokončit.
Spojili dva doky v jeden velký
To, že se Rusům konečně podařilo dok dobudovat, dokazují obrázky ze sociálních sítí. Dle snímků se Admirál Kuzněcov přemístil do loděnice číslo 35 v oblasti Murmansku. Aby se sem plavidlo vešlo, museli dělníci spojit dva menší suché doky stojící vedle sebe a udělat z nich jeden velký, navíc před ním vznikla uzavřená nádrž. Evidentně však není ještě vše zcela dokončené.
Ačkoli jediná ruská letadlová loď nedosahuje velikosti těch amerických, nejedná se o žádné malé plavidlo. Loď je 305 metrů dlouhá, 72 metrů široká a její výtlak je 53 tisíc tun. Jen pro srovnání – výtlak nejnovějších amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford je přes 101 tisíc tun a jsou dlouhé 337 metrů. Suchý dok je zařízení, do kterého plavidlo vpluje, uzavřou se za ním vrata a pak se odčerpá voda, aby se dělníci dostali, kam potřebují.
Rusko nikdy tak velkou stavbu nemělo, ale disponovalo plovoucím suchým dokem PD-50, který mohl tuto funkci zastoupit. Ten byl při opravách Admirála Kuzněcova také použit, jenže na podzim roku 2018 se na něm utrhl jeřáb, jenž dok potopil, a navíc poškodil i samotnou letadlovou loď. Práce na ní pokračovaly, avšak na konci roku 2019 na lodi vypukl veliký požár a napáchal obrovské škody. Náhle tedy bylo nutných oprav více než dost.
Na zkušební plavbu možná příští rok
Před více než rokem nakonec u Murmansku začala stavba doku, kde by bylo možné letadlovou loď definitivně dokončit. Podle posledních zpráv z agentury TASS by měly práce na lodi trvat někdy do konce září. V příštím roce by se pak po rekonstrukci měla vydat na zkušební plavbu. Otázkou je, zda je tento plán reálný. Termíny uvedení Admirála Kuzněcova do provozu se opakovaně posouvaly. Rusko navíc čelí mezinárodním sankcím a peníze na ozbrojené síly odčerpávají boje na Ukrajině.
Loď Admirál Kuzněcov rozhodně není nikterak supermoderní. Na vodu byla spuštěna již roku 1985 a v roce 1991 byla uvedena do služby. Má jinou roli než americké letadlové lodi a v Rusku bývá klasifikována jako letadlový křižník. Kromě letadel a zbraní na svoji obranu totiž nese i protilodní střely, konkrétně 12 raket P-700 Granit. V americkém námořnictvu takovou výzbroj mívají jen doprovodná plavidla, letadlová loď disponuje zbraněmi na svoji obranu a má velký počet letadel.
Kuzněcov během nasazení v Sýrii ztratil dvě letadla
Ruské plavidlo nese jen 24 bojových letounů Su-33 a MiG-29 a několik vrtulníků. Během své služby se účastnilo jen jednou ostrého boje, a to v roce 2016 při operaci v Sýrii. Již při cestě do Středozemního moře loď vzbudila posměch, protože se z jejích motorů neuvěřitelně kouřilo. Její letadla startovala do bojových akcí, během kterých byla dvě letadla ztracena při nehodách.
Vybudování velkého suchého doku se každopádně ruskému námořnictvu hodí. Podobné zařízení nemělo od doby rozdělení SSSR, protože velký sovětský suchý dok byl v ukrajinském Mikolajivu. Město se letos Rusové pokoušeli dobýt, avšak neúspěšně. Zařízení u Murmansku jim umožní snáze opravovat jiná velká plavidla nebo ponorky.
Jaký je váš názor na kvality ruské letadlové lodi?